Článek
Minulý týden se v jihofrancouzském Montpellier uskutečnil 11. ročník mezinárodního salónu vína Vinisud. Tento významný svátek vína, který se koná každé dva roky a který představuje výhradně produkci vinařů z jižní Francie a dalších středomořských zemí, letos soustředil rekordní počet vinařství. V roce 2012 se jich zde představilo 1664, letos jich bylo více než 1700.
Jihofrancouzská vinařství s vinaři z ostatních států středomořské oblasti společně představují 52 procent celkové světové produkce vína. Vinisud je tedy nejen největším francouzským festivalem vína, ale i světovým.
Návštěvníci salónu mohli ochutnat vína znamých jihofrancouzských vinařských oblastí (Údolí Rhony, Provence, Languedoc Roussillon, rozsáhlá oblast jihozápadu, Korzika), dále vína italská (včetně Sicílie), španělská, portugalská, řecká. Letos k nim nově přibyla i vína chorvatská a libanonská.
Vinisud není otevřen široké veřejnosti, je určen profesionálním nákupčím z řad prodejců vína (restaurace, obchody s vínem), sommeliérům, enologům a specializovanému tisku. Jeho účelem je otevřít vinařům nové světové trhy. Silně zde jsou proto i zastoupeny společnosti věnující se exportu vína.
Po dobu trvání veletrhu, tedy od pondělí 24. do středy 26. února probíhala i řada doprovodných akcí. Od řízených degustací po konference, tematické ateliéry, besedy u kulatého stolu či rozhovory se světoznámými vinaři (Chapoutier, Guigal).
Návštěvníci kromě toho, že mohli ochutnávat vína u nespočetných stánků vinařů, měli k dispozici i vína ve volné degustaci, mohli se zúčastnit prestižních Masterclass (řízené degustace komentované nejlepšími sommeliéry světa. Letos to byli Paolo Basso a Gérard Basset).
Tematické ateliéry byly zaměřeny zejména na nové způsoby komunikace (vliv internetu a sociálních sítí na trh vína, jak komunikovat o své produkci v nových médiích apod.). Některé ateliéry probíhaly pouze v angličtině, byly určeny početným návštěvníkům ze Spojených států a Číny.
Od svého vzniku je Vinisud velice dynamickým salónem. Vedle počtu vystavujících roste i počet návštěvníků. V roce 2012 navštívilo salón téměř 33 000 lidí, letos jich bylo více než 34 000. Tento významný svátek vína splnil i tento rok svou roli, tedy představit vedle tradičních a známých jmen i nová vinařství, představit vinařskou produkci méně známých zemí a umožnit jim získat nové zákazníky na světovém trhu vína.