Článek
„Letos se akce účastní 125 historických vozidel, z toho 70 motocyklů, vyrobených do roku 1939. Vozidla jsou z celého Československa i z Německa. Závod je pro majitele veteránů prestižní záležitostí, účastníků se přihlásilo více, než jsme mohli vzít. Kritériem byl nejen rok výroby, ale i to, aby bylo každé auto jiné, lidé tak neuvidí dvě stejná vozidla. Naštěstí mají sběratelé většinou vozů více, tak oprášili i jiné,” řekl pořadatel akce Jiří Zemánek.
Majitelé veteránů tak vyrazili z Lipníku nad Bečvou a projeli 28 obcí Přerovska, Vsetínska a také Kroměřížska. Cílem celé cesty byl tradičně již posedmnácté hrad Helfštýn, kde byla naplánovaná prohlídka hradu.
„Letos jsme tady poprvé, máme premiéru. Přijeli jsme z Ostravy, je tady spousta krásných milých usměvavých lidí v dobových kostýmech a do toho vůně benzinu,” řekl účastník Petr Michálek, který je majitelem auta značky Buick z roku 1924. „Loni jsme s dědečkem oslavili 90 let,” dodal majitel veterána.
Nejstarším vozidlem, které se účastnilo závodu, se stal vůz Fiat Zero z roku 1912, nejstarším motocyklem akce byla Omega, která pocházela z roku 1923.
„Trasa je poměrně dlouhá a náročná, zabijákem je i poslední výstup na Helfštýn. Kvůli tomu účastníci pro tuto akci volí stroje, které jsou spolehlivé,” sdělil pořadatel akce Zemánek, který dodal, že v minulých ročnících se účastnili i stroje starší, kteří by však nynější ročník kvůli náročnosti trasy nezvládly.
Helfštýnský okruh se koná každé dva roky tradičně na střední Moravě. Majitelé veteránů se podobnou akcí loučí také na konci sezóny, cílem je rovněž hrad Helfštýn.