Článek
V sobotu 18. srpna již od brzkého rána ožilo prázdninově klidné okolí Střední školy – Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce nebývalým ruchem. Ne, nezačal v této škole ještě školní rok, jenom se tato škola stala základnou pro účastníky dalšího ročníku Veteran rallye Podorlicko 2018, kterou pravidelně pořádá Podorlický Veteran Car Club, kde dobrou duší tohoto klubu jsou manželé Hanouskovi a jejich přátelé a kamarádi.
Letošní ročník byl jiný v tom, že start nebyl na dobrušském náměstí, ale právě u SŠ – PVC, odkud vyrazilo do malebného podhůří Orlických hor 36 automobilových a motocyklových veteránů různých značek a různého stáří. A tak jste tu mohli vedle sebe například vidět naleštěný Cadillac z roku 1961, Fordku z roku 1917, Tatru z roku 1933, předchůdkyně dnešní Škoda Octavie, Spartaky, Mercedes, Porsche, MG, oblíbeného VW Brouka, Fiat, Jawu 350, ČZtu, ale i Trabanta, Citroen DS nebo zástupce vojenské techniky VAZ či Škodu Popular.
Trasa celé rallye měřila téměř 100 kilometrů a vedla malebnou krajinou okolí Dobrušky, kde na různých stanovištích v různých obcích a vesničkám museli všichni zúčastnění plnit různé úkoly nebo hledat odpovědi na nelehké otázky, jako třeba kolik má rozhledna schodů, kdo zatnul sekeru do zvonice v Bílém Újezdě a mnoho dalších. Nelehké také bylo určení místa, odkud pocházely fotografie, které dostali závodníci na startu.
Úkoly nebyly tím jediným, co na účastníky čekalo. Po cestě poznávali i trochu historie, proto se podívali k rodnému domu zakladatele Jawy Františka Janečka v Klášterci nad Dědinou.
Zajímavé byly také osudy některých automobilů nebo motocyklů. O svém červeném Cadillacu Peter Willits, který pochází z USA a který už nějakou dobu žije v Praze, řekl: „Můj Cadillac je z roku 1961 a je 5,7 metru dlouhý a váží 2 250 kilogramů. Objevil jsem ho ve městě Hodgenville v Kentucky, kde se narodil A. Lincoln.“
Štefan Gec zase se zaujetím vyprávěl o Jawě 350 pérák z roku 1953, která byla vyrobena pro ministerstvo vnitra do Pardubic v netradiční holubí šedi.
Petr Chaura z Pyšel přijel do Dobrušky s Tatrou 57 z roku 1933: „Mám ji už 23 let a je v původním stavu. Říká se jí „paní radová“, protože ji koupil stavební rada pro svoji manželku.“
Nepřehlédnutelný ale byl Ford T z roku 1917 Miloše Moravce. Šlo o první auto, které bylo vyráběno sériovou výrobou. Samotný závěr a cíl této velmi zdařilé akce byl opět ve Střední škole - Podorlické vzdělávací centrum v Dobrušce.
„Kdo vyhrál a kdo byl úplně poslední, to nebylo vůbec podstatné. Nejdůležitější bylo to, že se zase sešli přátelé a kamarádi, které spojuje jedno, a to jsou stará auta a motocykly. Samozřejmě by to také nešlo bez party ochotných pořadatelů a sponzorů, kterým patří velký dík,“ už jenom celý den shrnula Z. Hanousková z pořádajícího Podorlického Veteran Car Clubu.