Hlavní obsah

Velkolepou Oresteiu J. A. Pitínského čeká brzy derniéra

Novinky, Veronika Jurčová

Už jen dvakrát budou mít diváci příležitost sedět ve Velkém sále Městského divadla Zlín během představení přímo na jevišti a obdivovat se Aischylově slavné trilogii Oresteia. Kritiky uznávanou působivou inscenaci čeká začátkem května derniéra.

Foto: Veronika Jurčová

V roli Klytaimnéstry se představí ještě dvakrát Helena Čermáková.

Článek

Velkolepou podívanou režiséra J. A. Pitínského, díky níž se Radovan Král coby Orestes letos ocitl v širší nominaci na prestižní Cenu Thálie, bude zlínské divadlo hrát ve čtvrtek 18. dubna večer a pak ji čeká ve čtvrtek 2. května v 19 hodin derniéra.

Hra vypráví o mýtickém rodu Átreovců a podobně jako při úspěšné Smrti Hippodamie z roku 2006 i v tomto případě divadelníci spojili síly s Filharmonií Bohuslava Martinů. Tentokrát se však v inscenaci představuje devítičlenný komorní orchestr.

"Mám antickou kulturu ve velké úctě a obdivuji ji už od dětství. Od té doby, co jsem přečetl Homérovu Ílias, mám k ní vztah ještě vroucnější," prozradil Pitínský, který tentokrát přizval ke spolupráci tři hudební skladatele: Richarda Dvořáka, Petra Hromádku a Víta Zouhara. Každá část trilogie se tedy nese v odlišném hudebním stylu. "Hudba je rozdělená do tří sfér: hudba mýtická, industriální a hudba řekněme moderně barokizující. A tak, jako nás inscenace vede od doby mýtů až k naší současnosti, dělá souběžně i hudba tento vývoj," doplnil.

Rozdílnost pojetí podtrhuje i volba třech různých překladů: první díl trilogie Agamemnon zní v melodickém překladu Václava Renče, druhý Oběť mrtvým v syrovém překladu Vladimíra Šrámka a třetí Laskavé bohyně v moderním současném překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy. Těmto proměnám se přizpůsobují také kostýmy Evy Jiřikovské.

Originální a divácky atraktivní je také scénografie Miloslava Fekara, která umožňuje hercům rozehrávat nejen prostor jeviště, ale i hlediště. Návštěvníci mají příležitost při představení sedět netradičně přímo „v aréně“ na jevišti a sledovat dění z bezprostřední blízkosti a z jiného úhlu pohledu, než jsou zvyklí. "Hledali jsme prostor připomínající stará řecká divadla, jimž vévodil ponejvíce kruh, v němž měli herci diváky i za sebou. Spolu s Milošem Fekarem a Evou Jiřikovskou jsme cítili, že bychom toto mohli objevit na zlínské půdě a uskutečnili jsme to," vysvětlil Pitínský.

Pusťte si videoupoutávku z dílny inspicienta Petra Lukáše.

V inscenaci, v níž hraje důležitou roli přítomnost sboru, účinkuje vedle Radovana Krále takřka kompletní soubor divadla. Agamemnónem je Radoslav Šopík, Klytaimnéstrou je Helena Čermáková (tutéž postavu si v jiném překladu zahrála nedávno v brněnském Divadle U stolu). Élektru hraje Markéta Kalužíková, Apollónem je Luděk Randár, Athénou Eva Daňková.

Oresteia měla ve Velkém sále premiéru před rokem. 

Výběr článků

Načítám