Hlavní obsah

Ve Zlíně probíhají zkoušky prvního bateriového trolejbusu

Novinky, Vlastimil Langer, PhDr.

Dopravní společnost Zlín – Otrokovice (DSZO) pořídil dva nové nízkopodlažní klimatizované trolejbusy s možností pojezdu na baterie.

Foto: DSZO

Bateriový trolejbus přijíždí před zlínskou radnici

Článek

„První z těchto vozidel se již od začátku září objevuje ve zlínských ulicích zatím bez čísla a bez cestujících, prochází posledním testováním a slouží též k zaučování řidičů,“ informoval tiskový mluvčí dopravní společnosti Vojtěch Cekota.

„Bateriové trolejbusy jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Jsou cestou, kterou se MHD bude ubírat. Jsem proto velmi rád, že v jejich zavádění jsme v rámci České republiky první,“ konstatoval primátor Miroslav Adámek.

Trolejbus, který má místo pomocného dieselagregátu kapacitní nabíjecí baterie, je horkou novinkou nejen v DSZO, ale je to první trolejbus tohoto typu nasazovaný do běžného provozu v České republice. „I když nesmíme zapomenout, že několik prvních zlínských trolejbusů z doby zahájení provozu v roce 1944 už baterie mělo a bylo s jejich energií schopno ujet krátkou vzdálenost mimo trolejové vedení,“ připomněl historii ředitel DSZO Josef Kocháň.

Současné technické možnosti bateriových trolejbusů jsou však nesrovnatelně větší než před 70 lety. S plně nabitými bateriemi by měly  ujet bez připojení k trakčnímu vedení minimálně 12 kilometrů.

„To je dostatečná vzdálenost i pro obsluhování koncových částí sítě bez trakčního vedení, tedy Želechov, Lužkovic, Gymnázia Lesní čtvrť a Louk,“ uvedl radní Josef Novák, do jehož kompetencí patří doprava.

Bateriový trolejbus přitom nepotřebuje žádnou zvláštní nabíjecí stanici. Když se vrátí pod elektricky napájené trolejové vedení a nasadí sběrače, baterie se začnou okamžitě dobíjet. Navíc jsou tyto vozy vybaveny tzv. rekuperací, kdy se baterie dobíjejí i brzděním při jízdě z kopce.

„Vyzkoušeli jsme si, že jízdní vlastnosti trolejbusu při pohonu na baterie jsou velmi dobré, lepší než u trolejbusů s dieselagregátem. Cestující vůbec nepozná, jestli vůz jede na baterie, nebo je napájen ze sítě. Trolejbus při jízdě mimo trakční vedení nevypouští do okolí žádné emise a jeho chod je velmi tichý,“ řekl vedoucí úseku údržby vozidel Antonín Červenka.

„Bateriový trolejbus využívá karoserii Solaris a elektrovýzbroj Škody Plzeň. Ponechává si označení Škoda 26 Tr Solaris jako v případě již dříve dodaných trolejbusů Solaris (bez baterií). Kontejner s bateriemi je umístěn v zadní části vozu místo pětice zadních sedadel. Vůz má 23 míst k sezení, dvě místa pro invalidní vozíky a jeho celková obsaditelnost činí 80 osob. Maximální rychlost je stanovena jako u ostatních trolejbusů na 65 kilometrů v hodině. Vůz je vybaven klimatizací i zařízením pro bezdrátové připojení k internetu. Cena jednoho trolejbusu s bateriovým pohonem činí asi 12,7 miliónu korun (bez DPH). Stejný trolejbus, který by měl místo baterií dieselagregát, by stál asi 11,8 miliónu korun,“ vypočítal Vojtěch Cekota.

Oba objednané bateriové trolejbusy začnou být nasazovány do běžného linkového provozu během podzimních měsíců tohoto roku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám