Hlavní obsah

Ve Zlatém jablku jsou vystaveny historické automobily

Novinky, Kateřina Martykánová

Až do 6. srpna jsou v přízemí prodejní galerie ve Zlatém jablku ve Zlíně vystaveny opravdové skvosty, závodní automobily staré bezmála i sto let. Legendární vozy Bugatti reprezentuje například jeden z nejúspěšnějších modelů, Bugatti 35, s jakým jezdívala i slavná česká závodnice Eliška Junková.

Foto: OZC Zlaté jablko
Článek

„České automobily zastupuje Aero Minor Sport, zvaný doutník. Tento typ se úspěšně účastnil závodů LeMans v roce 1949,“ přiblížil historii ředitel Zlatého jablka Jiří Kratochvíl. „Další automobil může být povědomý divákům Četnických humoresek. Právě zde si zahrála předválečná Škoda 420 Popular, kterou také vystavujeme.“

Souběžně s přehlídkou veteránů jsou ve Zlatém jablku vystaveny fotografie mapující předchozích pět ročníků Barum Rally.  Expozice nejlepších fotografií z let 2012 – 2016 se v obchodním centru zdrží až do 13. srpna.

A startují také soutěže o atraktivní ceny, mezi nimiž budou nejen permanentky na „barumku“, ale i adrenalinové zážitky jako let vrtulníkem během rally nebo jízda s profesionálním závodníkem. Soutěžit se bude až do 24. srpna. Bližší informace na webu a facebooku Zlatého jablka.

Jaké vozy můžete vidět ve Zlatém jablku?  

Bugatti 35

Bugatti 35 byl závodní automobil, který v roce 1924 navrhl a zkonstruoval Ettore Bugatti. Tento výtečný závodní vůz se vyznačoval nejen skvělými jízdními vlastnostmi, výbornými osmiválcovými motory a špičkovým zpracováním, ale na rozdíl od konkurenčních vozů i nádhernou karosérií. Tu bylo možno doplnit světly a blatníky a hned se z něj stal na pohled vcelku standardní sportovní vůz pro bohaté. V Čechách byla nejznámější osobností jezdící s tímto vozem Eliška Junková.

Aero Minor Sport („doutník“)

V roce 1949 dostaly dva prototypy sportovních Minorů novou dvoumístnou karoserii doutníkového tvaru s odkrytými koly opatřenými jen malými blatníky. Letovský konstruktér Ladislav Jeník ji navrhl z hliníkového plechu na podvozku s rozvorem zkráceným proti sériovému Minoru o 10 cm a dosahoval maximální rychlost kolem 130 km/h. V červnu 1949 se nenápadné sportovní vozy Aero Minor Sport zúčastnily prvního poválečného ročníku 24hodinového závodu na okruhu v Le Mans. Posádka Krattner – Sutnar dostala startovní číslo 58 a Francouz Poch s Hodáčem jeli na voze s číslem 59. Do cíle dojelo jen 19 vozů a mezi nimi oba Minory. Krattner se Sutnarem ujeli 2 392 km průměrem 99,6 km/h, vyhráli svoji třídu a v celkové klasifikaci podle koeficientu výkonnosti obsadili skvělé druhé místo za posádkou Chinetti – Seldson na dvanáctiválcovém Ferrari.

Škoda 420 Popular

Škoda Popular byl nejúspěšnější předválečný model automobilů Škoda, který pomohl firmě se dostat na vrchol. Tímto autem z roku 1937, které si mimo jiné zahrálo v oblíbeném seriálu Četnické humoresky podnikl automobilový nadšenec Zdeněk Vacek cestu po místech, která český spisovatel Karel Čapek popsal v roce 1924 ve své knize Anglické listy.

Související témata:

Výběr článků

Načítám