Hlavní obsah

V podhůří Jeseníků se rodí centrum, které nabídne revoluční způsob péče o tupozraké děti

Novinky, Vladimíra Krejčí

EEG Biofeedback jako doplňující terapii k léčbě tupozrakosti bude od začátku roku pacientům nabízet zdravotnické zařízení Ottlens v Šumperku. Tradiční způsob léčby nebezpečného funkčního poškození zraku tak doplní o metodu, která se v zahraničí s úspěchem používá už od šedesátých let.

Foto: Lucie Pulterová

Čepičku s elektrodami nejdřív vyzkouší plyšový míša.

Článek

„Tupozrakost není nemoc, ale funkční poškození zraku způsobené špatnou spoluprací oka a mozku. Na oku samotném nejsou patrny žádné změny. Tuto nedostatečnost lze léčit pouze v raném věku. Cílem léčby je stimulovat příslušná mozková centra. Používají se klasické technologie i cvičení na přístrojích, avšak i přes veškerou snahu moderní medicíny výsledky nejsou stoprocentní,“ uvedla dětská oftalmoložka Lenka Ottová, vedoucí lékařka centra Ottlens.

Čím dříve se dítě k odborníkovi dostane, tím větší má šanci na vyléčení. V odborné literatuře se uvádí, že čtyřleté dítě má zhruba 84procentní naději na úplné vyléčení, ovšem sedmileté už jen 51procentní.

„V Ottlensu docilujeme lepších výsledků, avšak jako lékařka a matka bych si přála úplné vyléčení pro všechny. Proto jsme rozšířili prevenci a stále hledáme cesty, jak úspěch léčby zvýšit,“ objasnila oční lékařka, která se na problematiku tupozrakosti specializuje.

Nová šance pro tupozraké děti i školáky s poruchami učení

Děti, které novou terapii podstoupí, se mohou těšit nejen na úspěch v léčbě tupozrakosti, ale i na zdokonalení schopnosti koncentrace, paměti a lepší výsledky ve škole.

„Tupozrakost se mnohdy objevuje u dětí, jejichž příchod na svět doprovázely obtíže, někdy se problémy vyskytly už v těhotenství. U dětí s takovou anamnézou se častěji manifestují poruchy učení. Jak u těchto problémů, tak u tupozrakosti je třeba hledat příčiny v mozku,“ uvedla lékařka.

Malé pacienty zaujmou výukové hry

Počítačové hry, se kterými EEG Biofeedback pracuje, jsou vytvořeny tak, aby zaujaly i malé děti. Prostřednictvím počítače se mohou ocitnout v podmořském světě, povozit se na závodní dráze nebo třeba ovládat robota.

„Terapie respektuje individuální potřeby každého pacienta,“ sdělila pedagožka a terapeutka Lucie Pulterová. Aby se úspěch dostavil co nejrychleji, je třeba podstoupit úvodní vyšetření, jehož výsledky vyhodnotí neurolog. Na základě naměřených údajů se pak trénují konkrétní oblasti mozku.

„Pohled na čepici s elektrodami může dítě zaskočit, ačkoliv při vyšetření samotném vůbec nic nepocítí. Proto na vysvětlenou nejdřív čepičku nasazuji plyšovému medvídkovi, což malým pacientům pomáhá zbavit se zbytečných obav,“ usmívá se Pulterová.

„EEG Biofeedback umožňuje regulovat prostřednictvím speciálního počítačového programu aktivitu mozkových vln,“ objasňuje terapeutka. Přenos nervových vzruchů v mozku doprovázejí změny elektrického napětí, které je možno snímat pomocí elektrod umístěných na povrchu hlavy. Signály jsou přenášeny do přístroje, jenž je převádí do počítače, a ten vysílá zpětné informace ve vizuální a sluchové podobě. Mozek je vyhodnocuje a učí se lépe využít svůj potenciál.

Přístroj snímá aktivitu mozku, ale do pacientova těla nic nevysílá. Zpětnou reakci pacient získává prostřednictvím obrazovky a reprobeden. Mozek je tak možno „trénovat“, aby se naučil co nejlépe využít své schopnosti. „Tréninkem lze odstranit poruchy v centrální nervové soustavě,“ uvádí Pulterová.

Výběr článků

Načítám