Článek
Ještě před odjezdem měli zájemci možnost si nechat kolo označit Městskou policií Ostrava forenzním identifikačním značením - syntetickou DNA.
Garantem projektu forenzního značení v České republice je Jaromír Kolařík. „Označení na konkrétních několika místech konstrukce kola dává možnost bez problému případně odcizené kolo při kontrolách identifikovat a majiteli vrátit. Tuto naší službu by měli občané, vlastnící zvláště pak drahá kola, absolvovat. Předpokládáme, že mezi občany Ostravy může být zhruba 150 tisíc jízdních kol,” uvedl Kolařík.
S takto upravenými koly vyjelo ve čtvrtek několik novinářů na komentovanou projížďku po ostravských cyklostezkách podél řeky Ostravice, Odry a Lučiny pod vedením ostravského cyklokoordinátora Martina Krejčího.
„V Ostravě máme již 225 km cyklostezek, které kopíruji a propojují čtyři páteřní trasy okolo řek Odry, Opavy, Ostravice a Lučiny. Před nedávnem byla zkolaudována a zprovozněna část cyklostezky od lávky přes řeku Ostravici v Hrabové až k nové lávce přes řeku Lučinu u Slezskoostravského hradu. Tím je zprovozněn úsek Ostrava - Frýdek- Místek,” informoval Martin Krejčí.
„Čerstvě je zkolaudován úsek v Ostravě-Přívoze, který navazuje u řeky Odry na projekt tras Odra - Morava - Dunaj, a tím se zprovozní cesta až do Antošovic a na druhou stranu do Proskovic,” dodal Krejčí.
Tým se zastavil po necelých šesti kilometrech v Hornickém muzeu v oblasti Landek Parku, kde je k vidění spousta přírodních, architektonických, geologických i archeologických zajímavostí.
Martin Krejčí novináře seznámil s dalšími navrženými trasami, které se budou postupně řešit. V budoucnu je záměr stavět cyklostezky betonové. Jsou dražší, ale více vydrží. Současné náklady na vybudování 1 km cyklostezky - vypracování projektu, vykoupení pozemků, položení povrchu, značení, můstky, lávky, přechody a další - jsou zhruba 7 miliónů korun. Krejčí rovněž informoval o zamýšlené akci směrované k žákům devátých tříd, aby jich co nejvíce mohlo do školy dojíždět na kole.
„Cyklistické trasy budujeme nejen pro potřeby turistiky a sportovního vyžití občanů, ale také chceme, aby co nejvíce lidí na kole dojíždělo do zaměstnání, do škol a tím částečně chránili životní prostředí,” konstatoval Krejčí.
Vyjížďka pokračovala podél řeky Odry k soutoku s řekou Ostravicí přes Koblov a zpět ke Komenského sadům. Tam skupina přejela na téměř novou cyklostezku na pravém břehu Ostravice až k Slezskoostravskému hradu.