Hlavní obsah

V okolí autobusových zastávek číhají miliardy neviditelných zabijáků

Novinky, Jana Růžičková
Aktualizováno

Těmito zabijáky jsou ultrajemné prachové částice (UFP). Je doložen jejich vliv na respirační a kardiovaskulární onemocnění, při jejich vzestupu stoupá i počet hospitalizací a úmrtí. Nebezpečné ultrajemné částice produkují hlavně vozidla s dieselovými motory bez funkčního prachového filtru.

Foto: SOS Spořilov

Měření nanočástic na Spořilově

Článek

Odborníci nyní monitorují ultrajemné částice v rámci mezinárodního projektu UFIREG v několika městech, včetně české metropole. Podle odborníků z Ústavu experimentální medicíny může v Praze dojít k úmrtím až patnácti lidí denně v důsledku zvýšení UFP v ovzduší. Přitom v Praze je oproti Berlínu a Kodani v ovzduší v blízkosti frekventovaných komunikací dvakrát více těchto částic, jak zjistil letos expert Dánské ekologické rady K. Press-Kristensen.

Problematice UFP se věnovala i Česká televize (pořad Nedej se plus - Malý velký zabiják). Dánský expert a odborníci z ČVUT se v Praze zaměřili na částice, které produkují autobusy. Hodnoty často přesahovaly i 100 000 ultrajemných částic v centimetru krychlovém a tyto koncentrace byly měřeny i v automobilu, který jel za autobusem.

Ve volné krajině mimo Prahu se přitom hodnoty pohybují okolo 1500 a v městském parku okolo 10 000 částic. Také na Spořilově byly v ulicích Senohrabská, Hlavní a Lešanská  naměřeny odborníkem z ČVUT při odjezdu autobusu ze zastávky hodnoty v rozmezí 70-100 000 částic a za kamiónem ve Spořilovské ulici pak byl zaznamenán dokonce milión těchto malých zabijáků.

Podle odborníků vdechujeme na autobusových zastávkách dokonce miliardy ultrajemných prachových částic. Částice se z plic dostávají k dalším orgánům, včetně mozku. Mohou být pak zodpovědné např. za infarkty, mrtvice, autismus, schizofrenii, demenci.

Příkladem pro Prahu může být Berlín, kde je péče o zdraví obyvatel na 1. místě. Řadou opatření zde došlo k redukci nebezpečných UFP o 50%. Berlín je zahradní město, nízkoemisní zóna je samozřejmostí. Téměř všechny autobusy jsou v této metropoli vybaveny funkčními prachovými filtry a autobusy procházejí náročnou údržbou.

Odbor městského rozvoje a životního prostředí v Berlíně usiluje o omezení osobní dopravy na ¼  a navrácení ulic lidem.

Pražský magistrát zatím nedokázal neúnosnou dopravní situaci v naší metropoli koncepčně řešit a dokonce rušil bez náhrady i opatření místních radnic ke zlepšení životního prostředí. V současnosti má ale k dispozici všechny důležité podklady a jeho úředníci se dokonce byli v Berlíně vzdělávat v rámci konference Clean Air (program Life).

Výběr článků

Načítám