Článek
„V dopravních prostředcích dochází k velké kumulaci a pohybu lidí, takže riziko kontaminace povrchů nebezpečnými viry nebo bakteriemi je tu obrovské. Čím kvalitnější a účinnější dezinfekce se použije, tím lépe. Pandemie nového koronaviru v podstatě urychlila spuštění tohoto projektu,” uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.
V rámci pilotního projektu bude ostravská společnost NanoZone aplikovat do deseti vybraných vlaků novou hygienickou nanotechnologií TiZonic. Jde o inovativní technologii s obsahem nanočástic TiO2, která funguje na principu fotokatalýzy a dokáže s okamžitou účinností minimálně po dobu tří let eliminovat rizika přenosu infekčních nákaz.
Podle Jakuba Unucky bude touto technologií ošetřeno 10 vlakových souprav v regionu, kterou kraj vytipoval společně s Českými drahami. Zdravotní ústav Ostrava pak bude v pravidelných intervalech jednoho roku v soupravách sbírat a vyhodnocovat vzorky a porovná je se vzorky odebranými ve vlacích, které byly dezinfikovány běžnými metodami.
Moravskoslezský kraj je garantem a koordinátorem projektu a financuje ho. Celkové náklady se budou pohybovat okolo 2 milionů korun. První nástřik byl aplikován do soupravy CityElefant - 471 v Bohumíně.
Účinky této nanotechnologie jsou v praxi ověřeny v zahraničí. Vyzkoušeny byly i v některých zařízeních Moravskoslezského kraje: v šesti sanitkách, ve vozech Městské policie Ostrava a Policie ČR, v desítkách mateřských škol. Nejnověji také na mošnovském Letišti Leoše Janáčka Ostrava. Moravskoslezský kraj ji jako první v České republice vyzkouší ve vlacích.
„Projekt Moravskoslezského kraje vítáme. Eliminace bakterií a virů je v této době aktuální více než kdy jindy. Naše vozy standartně procházejí důkladným úklidem, dezinfenkcí i izonizací. Technologie, která by účinkovala několik let, je ale v našich vlacích novinkou. Vybrali jsme osm jednotek CityElefant 471 a dvě jednotky RegioPanter, které budou nanonástřikem postupně ošetřeny. V interiéru vozidla je nástřik neviditelný a samotná aplikace je z provozního hlediska velmi nenáročná. Jednotky není nutné stahovat z provozu. Nástřik proběhne v rámci pravidelného čištění a poté se soupravy prakticky ihned vrací zpět do provozu,” vyjádřil se k projektu pověřený náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.
Jaromír Hanačík, jednatel společnosti NanoZone konstatoval, že na základě výsledků stovek měření hygienické čistoty ošetřených povrchů byla prokázána až 80procentní účinnost technologie.
Jedná se o nový unikátní prvek pasivní ochrany proti infekcím a virům, který je vysoce učinný. Jde o dlouhodobé preventivní opatření, které dokáže ochránit občany nejen nyní, ale třeba i za několik let.
Společnost NanoZone je výhradním importérem technologie do zemí EU, Ruska a dalších zemí.