Článek
„Mám opravdu velkou radost, že se nám podařilo vyřešit tak závažný problém,” uvedla k rozhodnutí Úřadu pro civilní letectví hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová. Ta se o situaci zajímala dlouhodobě a patřila k významným kritikům původní koncepce heliportu. „Projekt Pavilonu akutní medicíny z roku 2010 totiž vůbec nepočítal s přistáním těžších strojů, což byla jednoznačně chyba,” podotkla hejtmanka.
Pokud pro pacienta musel letět větší vojenský vrtulník, nemohl tak přistát přímo v nemocnici, ale musel hledat náhradní plochy. Pacient se musel mezi nemocnicí a heliportem převážet běžnou sanitou. „Ztrácely se tak cenné minuty, které mohou, v krajním případě, rozhodovat o životě člověka. To už by ale, naštěstí, mělo být minulostí,” potvrdila hejtmanka.
Vedle strojů civilních nebo policejních záchranářů tak budou moci nově přistávat v karlovarské nemocnici i víceúčelové vrtulníky PZL W-3 Sokół, které používá Letecká záchranná služba Armády České republiky. Ty jsou výrazně prostornější než civilní stroje a posádce tak nabízí lepší možnosti pro práci s pacientem.
„Příprava změny užívání stavby, kterou zahájil odbor investic Karlovarského kraje ve spolupráci s technickým útvarem Karlovarské krajské nemocnice již v prosinci 2015, si vyžádala nové statické posouzení a zpracování projektové dokumentace, aby v nemocnici mohly přistávat i vrtulníky s tonáží do 6,4 tuny a délkou trupu až 19 metrů,” informoval Jan Bureš, krajský radní pro oblast zdravotnictví.
„Náklady na projektovou přípravu hradil kraj ze svého rozpočtu a dosáhly částky téměř devadesáti tisíc korun bez DPH. Náklady na úpravu heliportu pak dosáhnou dalších padesáti tisíc korun,” dodal Bureš s tím, že například změny značení plochy budou provedeny ihned, jak to dovolí klimatické podmínky.
Pro pacienty v kritickém stavu je změna zcela zásadní. Heliport totiž přímo navazuje na operační sály i ta oddělení nemocnice, která poskytující urgentní péči. Díky tomu se minimalizují časy nutné pro transport pacienta. Z Karlových Varů jsou převáženi nejčastěji na specializovaná neurochirurgická a kardiochirurgická oddělení v Plzni nebo Praze, a to kvůli cévním výdutím nebo infarktům myokardu. V obou případech se přitom často hraje o každou minutu.
V současné době létá vrtulník přímo z karlovarské nemocnice zhruba šestkrát ročně a další až dvacítka pacientů je převážena k transportu na letiště, nebo jiná místa přistání. Po úpravě heliportu se předpokládá, že z nemocnice bude létat v průměru jeden transport týdně do specializovaných center a zhruba stejný počet pacientů by měl být letecky naopak transportován do Nemocnice v Karlových Varech.