Článek
Jedním z případů nesprávného parkování je stání u tramvajových kolejí. Podle pravidel silničního provozu je zakázáno stát od 5 do 19 hodin u tramvajových kolejí, pokud mezi vozidlem a nejbližší kolejnicí nezůstane volný jízdní pruh, široký nejméně 3,5 metru. A jaká je každodenní realita?
V desítkách brněnských ulic se parkuje u kolejí po celý den. Často přitom nejde o ojedinělé hříšníky, ale o souvislý pruh vozidel, která jsou zaparkovaná mezi kolejemi a chodníkem. A děje se tak v různých čtvrtích, v centru i mimo centrum města.
V některých ulicích je navíc jízdní pruh mezi kolejemi a chodníkem využíván k parkování zcela oficiálně. Není zde problém najít svislé dopravní značky „parkoviště“ (Minská, Horova, Táborská), někde dokonce i placené (Cejl). Na mnoha místech jsou u kolejí parkovací místa, která jsou vyhrazena pro tělesně postižené řidiče, což se jeví jako zvlášť riskantní.
Ve snaze zjistit oficiální postoj policistů a strážníků k této věci, předložil jsem jim fotografie s auty u kolejí a požádal o vyjádření. „Na fotkách není nelegální stav,“ konstatoval Pavel Šváb z oddělení tisku a prevence Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje. „Jízdní pruh pro vozidla je veden po tramvajovém pásu.“
Z toho vyplývá, že stát u kolejí se v Brně může. A jízdní pruh může být společný pro auta i tramvaje, přestože zákon povoluje vjet na koleje jen ve zcela výjimečných případech.
V dalším mi bylo doporučeno se obrátit na městskou policii, neboť „statická doprava je především její doména“. V naději na objasnění problému jsem tak učinil. Tiskový mluvčí Městské police Brno Jakub Ghanem mi však ani po urgenci dosud neodpověděl.