Hlavní obsah

V Bohumíně hlásí závady už pět let přes mobil

Novinky, Lucie Balcarová

Nesvítící lampa, díra v chodníku, černá skládka nebo poškozená dopravní značka? Nejen na tyto závady upozorňují obyvatelé Bohumína radnici přes chytrý telefon. Mobilní aplikaci si už do mobilu nainstalovalo přes 540 lidí.

Foto: Lucie Balcarová

Přes aplikaci oznámili Bohumíňáci radnici přes 1500 problémů.

Článek

Mezi nimi jsou i zdejší strážníci. Téměř 30 procent nedostatků hlásí úředníkům právě oni.

„Službu, kterou jsme nazvali Hlášení závad, provozujeme už šest let. Mobilní aplikaci jsme spustili asi po roce provozu, kdy nám lidé hlásili nedostatky prostřednictvím webového formuláře. Důvody byly prosté. Chytrý telefon má dnes už skoro každý a nahlášení závady přímo přes něj je tak mnohem rychlejší a pohodlnější. Uživatel může problém hned vyfotit, využít GPS souřadnice a v aplikaci si vybrat, do které oblasti spadá. Vše nám pak po několika kliknutích odeslat přímo z terénu nebo později z domova. Do několika sekund dorazí oznámení na e-mail hned několika zodpovědných pracovníků, kteří se ihned začnou zabývat řešením,“ uvedl Jiří Rozsypal z oddělení informačních technologií bohumínské radnice.

Za loňský rok zaznamenala služba 819 nahlášených podnětů. Radnici tak lidé posílají v průměru dva případy denně. Nejčastěji to jsou nesvítící lampy veřejného osvětlení, poškozené dopravní značky, černé skládky a stále větší oblibě se „hlášení závad“ těší také u domovníků v městských domech, kteří jej využívají pro okamžitou informaci o problému.

„O nedostatku se tak dozvíme velmi rychle. Aplikace plně nahrazuje psaní e-mailu či telefonování. Stačí pár kliknutí a o problému už ví správný bytový technik, který se postará o jeho vyřešení. A bez zbytečného papírování. Naši lidé tak mohou díky včasnému oznámení začít pracovat na odstranění závady,“ pochvaluje si službu bohumínský starosta Petr Vícha.

Za šest let už Bohumíňáci oznámili radnici 4 171 podnětů, 1 534 z nich nahlásili právě prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Zatímco zpočátku obyvatelé využívali hlavně webové stránky, dnes už na každou třetí závadu upozorňují prostřednictvím mobilu.

Kromě své primární funkce zobrazuje mobilní aplikace také důležité telefonické kontakty, například na policii, do bohumínské nemocnice, na senior či baby taxi, také na dodavatele energií či poskytovatele internetu. Lidé v ní najdou i plánované odstávky inženýrských sítí a také přehled bytových techniků u městských bytů včetně telefonických a e-mailových kontaktů.

Oprava nahlášené závady stojí radnici v průměru asi tisícikorunu. Jednoduchá řešení přijdou na stokoruny, složitější jsou finančně náročnější. V městském rozpočtu je tak na řešení nedostatků vyčleněn asi jeden milion korun. Radnice za vývoj aplikace zaplatila přibližně 20 tisíc korun, její provoz ji už nic nestojí.

Výběr článků

Načítám