Hlavní obsah

V Bílovci zrekonstruovali po 63 letech autobusové nádraží. Teď mu nechybí ani prvky smart city

Novinky, Lenka Gulašiová

Ve čtvrtek 25. října byla v Bílovci slavnostně ukončena rozsáhlá rekonstrukce autobusového nádraží, která byla prvním zásahem od roku 1955, kdy bylo nádraží vybudováno. Na investici ve výši 43,5 miliónu korun se výrazně podílelo 36,6 miliónu korun z Integrovaného regionálního operačního programu.

Foto: Jiří Velký
Článek

„Městský rozpočet tak byl zatížen jen 7 milióny korun. Pro představu, tato částka odpovídá opravě jedné nepříliš dlouhé městské komunikace a my za ni máme jeden celý dopravní uzel,“ podotýká místostarostka Bílovce Sylva Kováčiková a zdůrazňuje, že při stavbě byly použity kvalitní materiály – zejména žula a kámen –, které zaručují, že jde o opravdu dlouhodobou investici.

Nové autobusové nádraží, jehož realizátorem je společnost Eurovia, má kromě jiného čtyři kryté nástupní rampy s elektronickými ukazateli a jednou rampou výstupní, je centrálně osvětleno, k dispozici je tu odstavné parkoviště pro automobily i kola, k základní škole a k domu dětí a mládeže odsud vede nový, dobře osvětlený chodník.

„Změn bylo provedeno mnohem víc, například nově vybudovaný vjezd k restauraci GTC Club, nová dlažba vedoucí ke garážím v zadní části autobusového nádraží, široký chodník k blízkému obchodnímu centru, asfaltová plocha pro pěší a automobily. A to není vše,“ vyjmenovává starosta Pavel Mrva.

„Chtěli jsme, aby nádraží mělo prvky smart city, tedy aby umožňovalo používání digitálních, informačních a komunikační technologií pro zvýšení kvality života v Bílovci. To se podařilo. Nechybí tu dobíjecí stanice na mobily ani na elektrokola, funguje wifi. Bílovec má prostě k dispozici moderní autobusové nádraží odpovídající požadavkům 21. století. Ostatně už nyní je zde připraveno vše pro vybudování nabíjecích stanic pro elektro autobusy. Ty jsou však zatím v nejen v regionu hudbou budoucnosti…“

Místostarostka Sylva Kováčiková uvedla, že zoufalý stav autobusového nádraží začal být ještě více patrný po zrekonstruování sousedící budovy železniční stanice v roce 2008. „Tehdy se začalo pracovat na přípravě projektu, zůstalo však jen u toho,“ nastiňuje situaci před deseti lety a dodává, že projekt modernizace nádraží se stal prioritou vedení města až po roce 2014.

„Do Bílovce jsme v roce 2015 pozvali studenty Fakulty stavební VŠB-TUO, kteří během workshopu připravili studie na využití čtyř městských lokalit, k nimž patřilo i autobusové nádraží. Díky tomu jsme získali na modernizaci tohoto prostoru pohled nezatížený stereotypem,“ pokračuje s tím, že na rekonstrukci bylo třeba zajistit prostředky mimo městský rozpočet. To se podařilo loni.

„Nešlo o jediné dotace, které jsme na stavby realizované ve sféře dopravy získali. Do rekonstrukce chodníků, cest a dvou mostů, včetně parkovišť a nádraží, bylo investováno 122 miliónů korun, z toho dotace tvořily 67 miliónů korun. Husarským kouskem bylo získání stoprocentní dotace ve výši bezmála 12 miliónů korun nejen na vybudování komunikace Boženy Němcové včetně parkoviště, ale i na vytvoření nového prostoru na parkování v části Jeremenkovy ulice,“ rekapituluje Sylva Kováčiková a upřesňuje, že do všech stavebních akcí, včetně zmíněných dopravních, bylo v Bílovci v období 2015 až 2018 investováno 355 miliónů korun, z toho dotace činily 174 miliónů korun.

Výběr článků

Načítám