Hlavní obsah

Uprchlíci vystavují na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty v Brně

Novinky, Eva Kaličinská

Katedra výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity vystavuje výtvarné práce žadatelů o azyl. Nejde o první takovou výstavu. Katedra spolupracuje se Správou uprchlických zařízení od začátku devadesátých let.

Foto: Eva Kaličinská
Článek

Do 19. května budou vystaveny v Galerii Černá linka na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity výtvarné práce žadatelů o mezinárodní ochranu. Vznikly poměrně nedávno, ve středisku Kostelec nad Orlicí a Zastávka u Brna, kde studenti oboru Speciální výtvarná výchova připravili pro klienty tvůrčí dílny.

Vyzve-li vedoucí ateliéru aktéry z různého prostředí, aby ztvárnili základní náměty, výsledek se bude formálně i obsahově  lišit podle způsobu pojetí v rozmanitých kulturních kontextech.  

Jinými slovy, zadáte-li skupině nakreslit třeba zvíře, dítě ze Somálska pojme zadání s největší pravděpodobností úplně jinak než třeba dítě z Barmy. Podobně to bude s krajinou nebo domovem. Spontánně a často taky rychle vyrostou na plátně či papíře skalní města spolu s kostely, mešity, pagody mezi poli s rýží nebo paneláky uprostřed rozbombardovaného sídliště. 

Projdete-li si výstavou, a vůbec nemusíte být moc pozorní, u některých tvůrců bezpečně poznáte jejich zemi původu. Některá zobrazení křehce a s náznakem zobrazují skutečnost. Malby zachycují  vzpomínky, tvrdou  realitu, jindy vzdálené sny. 

Studenti, kteří se rozhodli pro odbornou praxi ve výtvarných ateliérech SUZ MVČR, dostali  unikátní možnost podívat se na klienty pod jiným úhlem pohledu, než přinášejí média, přes tvorbu a jejich chování při ní. Ve výtvarném ateliéru vzniká prostor pro komunikaci, která brousí hrany případného nepochopení či nesnášenlivosti. Jde o místo, které je k dispozici jak dospělým, tak dětem. Neformálně se tu zkouší první česká slova, fráze nebo se seznamuje s prostředím.

Katedra výtvarné výchovy spolupracuje se Správou uprchlických zařízení od počátku devadesátých let, kdy Petr Kamenický založil síť výtvarných ateliérů v tehdejších zařízeních. Kromě toho, že se výtvarné projekty stávají důležitou podporou integrace, pro klienty jsou i způsobem, jak lze trávit svůj čas během čekání na rozhodnutí o azylovém řízení. Půl roku po vstupu do azylové procedury totiž žadatelé nemůžou legálně pracovat.

Studijní program Speciální výtvarná výchova se na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity otevřel v roce 2008. Obsahem studia je rozšíření znalostí a dovedností  v oblasti výtvarné výchovy v kontextu pedagogické praxe s lidmi se specifickými vzdělávacími potřebami. Kromě žadatelů o azyl pracují budoucí pedagogové se seniory, Romy, klienty ústavu sociálních služeb a diagnostického ústavu.

Výběr článků

Načítám