Článek
Nový zametač nahradil ten původní, který se o úklid bohumínských ulic staral rovných 15 let a najezdil přitom 110 tisíc kilometrů. „Nový model zametače je sestavený přesně pro naše potřeby. Podvozek se montoval v Rakousku, nástavba pak v Anglii, takže než nový vůz dorazil do Bohumína, najel přes tři tisíce kilometrů. Samozřejmě během svého putování Evropou ještě nezametal,“ prozradil ředitel BM servisu Marek Pieklo.
Nový model je stejně výkonný jako ten předchozí, má však více vychytávek. Kromě kamer a speciální mycí lišty, která lépe odstraňuje pomocí vysokotlakého vodního okruhu hrubé nečistoty, má i větší zásobník na vodu. „Díky větší vodní nádrži vydrží déle v terénu. Nejvíce práce má vůz na jaře, kdy z cest uklízí posypový materiál po zimě. V průběhu roku pak pomáhá zmenšovat prašnost. V ulicích je prakticky osm hodin denně až do podzimu, podle potřeby vyjíždí i o víkendech,“ dodal Pieklo s tím, že vůz „zahálí“ pouze v zimních měsících, kdy teploty klesnou pod bod mrazu.
Nový silniční zametací vůz doplňují dva menší chodníkové zametače a čtyřkolka na sběr psích exkrementů. V záloze ale technickým službám zůstane i starý silniční zametač. Díky nové technice se teď úklid komunikací zrychlí a obsluha jich stihne za směnu vyčistit více. Dohromady se BM servis stará o téměř 60 kilometrů městských chodníků a cest. Za rok silniční zametač najezdí až osm tisíc kilometrů.
„Do čistoty města dáváme ročně miliony korun. Nestačí, aby chodníky a cesty byly opravené, ale musí být i čisté. Proto zastupitelé pro letošní rok vyčlenili prostředky na pořízení nového silničního zametače. A tam, kam se stroje nedostanou, pak nastupují úklidové čety, které uklízejí město ručně. Využíváme pro to dlouhodobě nezaměstnané, převážně ty, kteří pobírají sociální dávky a bydlí v ubytovnách, a zaměstnáváme je jako veřejně prospěšné pracovníky. Mzdu jim platí stát prostřednictvím úřadu práce, město hradí jen náklady na jejich pracovní pomůcky a také odvoz sesbíraného odpadu,“ uvedl starosta Bohumína Petr Vícha.