Článek
Taková byla podle účastníků letošní dvoudenní odborná konference cestovního ruchu Travelcon 2020, jejíž čtvrtý ročník uspořádala na vrcholu koronavirové epidemie ve dnech 23. a 24. dubna Jihočeská centrála cestovního ruchu (JCCR).
Osud mnoha desítek podobných akcí, které byly kvůli onemocnění COVID-19 zrušeny, nepotkal Travelcon jen díky „zatvrzelosti“ manažerů JCCR a možnostem moderních technologií.
„Cestovní ruch přestal v podstatě den ze dne existovat. Všem bylo jasné, že nás čeká krize obtížně představitelných rozměrů. Obor zasáhla skepse a deprese. Bylo jasné, že musíme něco udělat a nalít sobě a kolegům novou krev do žil. Ukázat světlo na konci tunelu. A tak se zrodila on-line verze plánované konference,“ uvedl ředitel JCCR Jaromír Polášek.
Konference Travelcon 2020, jejímž spolupořadatelem byla Destinační společnost Českobudějovicko-Hlubocko a partnerem agentura CzechTourism, se uskutečnila nejenže v celém původně plánovaném programovém rozsahu, ale byla navíc logicky rozšířena o aktuální, mimořádně žhavá témata. Ta by se dala shrnout zhruba takto: Koronavirus a cestovní ruch, restart oboru, podpora, investice, nový zákon o cestovním ruchu.
„Zpětné reakce, které nyní dostáváme od účastníků konference, mimochodem bylo jich 1612, potvrzují, že Travelcon 2020 splnil svůj účel,“ poznamenal Polášek. Na otázku: „Jaký měl pro vás Travelcon význam právě nyní?“, dorazilo do 30. dubna JCCR 115 odpovědí. Obecně lze jejich obsah shrnout do níže uvedených citací:
„Přinesl mi úlevu a uvědomění si, že jsme v tom všichni společně. Také mám díky Travelconu pocit, že i aktuální krize přinese určitá pozitiva ve formě různých inovací a partnerství, ale třeba i v podobě zákona o cestovním ruchu.”
„Zdravím do JCCR a moc vám děkuji za organizaci Travelconu. Právě v době karantény a obrovské nejistoty o osud cestovního ruchu měla akce obrovský význam. Nejen ve smyslu profesního setkání se s odborníky a výměny zkušeností a názorů, ale zejména lidský - jde o obrovskou podporu kolegů, konkurentů a všech, kdo pracují v cestovním ruchu. Odnáším si silný pocit sounáležitosti, solidarity a naděje. Moc vám děkuji!“
„Travelcon mi ukázal mnoho směrů na cestě změny a přizpůsobení se nové situaci. Cestovní ruch je v totální krizi a potřebuje jakýkoliv impuls pro další existenci.”
Podle manažerky Travelconu Petry Machovcové naznačilo on-line řešení konference jednu z cest, kterými by se do budoucna mohly podobné akce ubírat i v rámci rozšíření prostoru pro případné další zájemce o účast na nich. Klasická verze Travelconu 2020 počítala s přibližně 300 účastníky, v on-line verzi jich nakonec bylo více než 1600.
„Z feedbacku, který máme k dispozici, mimo jiné vyplynulo, že zhruba 70 procent účastníků se Travelconu zúčastnilo letos poprvé a pro další ročník v roce 2021 by více než polovina upřednostnila on-line virtuální účast před osobní,“ konstatovala Machovcová.