Článek
Původní válcovací trať z roku 1973 byla zmodernizována na počátku letošního roku, nyní je již v plném provozu. Při rekonstrukci došlo k výměně strojního zařízení a řídicího systému.
„Hlavní předností je nyní zlepšení mechanických vlastností drátu a zvýšení rychlosti válcování na 110 metrů za sekundu, což znamená zvýšení kapacity linky. Modernizace nám umožnila reagovat na poslední trendy při výrobě drátu,“ vysvětlil vedoucí provozu Milan Kotas. Drát linkou prochází 400kilometrovou rychlostí v hodině, tedy rychleji než Ferrari Enzo, jako by tratí jelo Bugatti Veyron Super Sport.
Pomocí termomechanického válcování, tedy válcování při nižších teplotách, se zvyšují vlastnosti drátu tak, že zákazníkům šetří další tepelné zpracování. Takto upravený drát směřuje do výroby náročných dílů pro automobily a strojírenství, výroby šroubů, ložisek, svařovacích elektrod a podobně.
„Denně jsme na lince schopni vyrobit 2,5 tisíc tun drátu, což představuje drát dlouhý téměř 14 tisíc kilometrů. Kdybychom jej natáhli, dosáhne třeba až do Argentiny,“ uvedl výrobní ředitel Třineckých železáren Česlav Marek. Podotýká, že linka patří k těm nejmodernějším v Evropě. Celou výrobu řídí operátor, který nastaví potřebné parametry výrobku a linka je již pak díky modernímu softwaru schopna proces regulovat sama.
Za první pololetí letošního roku se na válcovně vyrobilo již 430 tisíc tun drátu a její kapacita je v současné době plně vytížena. Na válcovně drátu pracuje 130 lidí. Třinecké železárny aktuálně zaměstnávají sedm tisíc pracovníků.