Článek
Tatra, každý z nás zná mohutné kolosy odvádějící tvrdou práci na našich cestách. Možná méně z nás už ví, že Tatra je šestou nejstarší automobilkou světa. Tradice, která má světu co říci.
Počátek historie technického muzea můžeme vystopovat v roce 1947. Jako součást sbírky vlastivědného a národopisného charakteru přístupné veřejnosti byly vystaveny také první exponáty výrobků automobilky. Vůbec prvním získaným exponátem byl hasičský vůz typ K z roku 1909. Oficiální otevření muzea bylo 24. srpna 1947. V tento den shlédlo exponáty více než 10 tisíc návštěvníků. Vzhledem k převažujícímu charakteru sbírek se nazývalo Lašské muzeum a nacházelo se v Šustalově vile.
Ke změně v technické muzeum zaměřené na výrobky automobilového a keramického průmyslu došlo v roce 1953. Důvodem byl nárůst exponátů souvisejících především s automobilkou Tatra. Významnou měrou se na rozšiřování sbírky podílel bývalý závodník Josef Veřmiřovský, jeden z jeho závodních strojů je také vystaven v muzeu.
Růst sbírek měl za důsledek výstavby nového pavilónu (1.200 m²) slavnostně otevřeného k 70. výročí výroby automobilů Tatra. Od 1. ledna 1968 pak dostává muzeum oficiální název Technické muzeum n.p. Tatra Kopřivnice. Expozice keramického průmyslu byla v té době soustředěna do Šustalovy vily v těsném sousedství nového pavilonu. Další hala pak byla přistavěna a slavnostně otevřena 3. června 1972 u příležitosti 75. výročí výroby prvního kopřivnického automobilu Präsident. V roce 1981 pak byla k technickému muzeu připojena expozice Fojtství.
V této podobě existovalo muzeum až do roku 1997. 3. října 1997 je slavnostně otevřena nová budova technického muzea jako součást komplexu s kulturním domem. V bývalé, dnes již neexistující, výstavní hale je zřízen depozitář muzea.
Mezi exponáty muzea můžete spatřit repliku prvního automobilu Präsident, kabriolet darovaný J. V. Stalinovi, prototypy vozů, slavnou T 87 a mnoho dalších unikátů z dílen tatrovky. Samostatná výstavní hala je pak věnována nákladním automobilům, kde najdete T 805 cestovatelů Zikmunda a Hanzelky, expediční tatry 815 nebo slavnou tatru 138 známé expedice Lambarene .
Mezi exponáty automobilů se však neztrácí ani výroba železničních vozidel, která je rovněž úzce spjata s firmou Tatra a výroba letadel připomenuta exponátem letounu Tatra 131. Zajímavostí jsou exponáty mlýnku na maso, chladničky nebo agregátu na chlazení piva. Myslím, že mnoho z nás o této výrobě Tatry nemělo tušení.
Technické muzeum s Expozicí Emila Zátopka je dnes součástí trojlístku Regionální muzea Kopřivnice, stejně jako Lašské muzeum v Šustalově vile a Muzeum Fojtství. Vznikla tak jedinečná příležitost využít okružní vstupenky a poznat nejen historii automobilky, ale také seznámit se s neméně významnou výrobou keramiky v Kopřivnici, dílem malíře Zdeňka Buriána či v Muzeu Fojtství s životem a historii zdejší regionu. Muzeum Fojtství navíc nabízí expozici kočárů vyrobených zakladatelem firmy Ignácem Šustalou.