Článek
Postmoderní kantáta Et nunc et semper (Nyní a navždy), která zazní na jedné ze scén Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, je směsí různých skladebních technik, které představují různá období a styly. Ty pak reprezentují situace, myšlenky a charaktery postav.
„Sbor zpívá ve stylu ars-nova a notredamské školy. Jde o duchovní, náboženský zpěv. Sólový soprán reperezentuje lásku, tenorové sólo zosobňuje vášeň, romantiku, baryton je „byrokratickou“ vizí, kritikem a v jistém smyslu bořitelem, oním „duchem, jenž všechno popírá“. A zapojení baletu Jihočeského divadla je samozřejmě pohybem, akcí, ubíhající řekou...“ prozradil o svém díle generální hudební ředitel Jihočeského divadla M. De Rose. Jako sólisté vystoupí Maria Bisso (soprán), Alexandr Beň (baryton) a WeiLong Tao (tenor).
Důležitá je i taneční část - má vystihnout „nepostižitelnou“ atmosféru hudby. „Tedy nikoli hudbu pohybem ilustrovat, ale pokusit se vyjádřit přesně to, o čem vyprávějí sólisté, sbor a orchestr – o sváru nebeského a pozemského, který je vlastní každému z nás,“ doplnil choreograf A. Egerházi.
Někomu skladba může připomínat biblické zmatení jazyků – uslyšíme italštinu, španělštinu, latinu, němčinu a angličtinu. Má však v divácích evokovat jevy, které se opakují napříč dějinami lidstva: lásku, milostné intriky, prostřednost, násilí, něhu...
Hrdiny veristické opery Sedlák kavalír jsou horkokrevní obyvatelé sicilské krajiny zmítaní vášnivou láskou, vražednou žárlivostí, lidé, kteří neváhají „po kavalírsku“ obhájit svou čest s nožem v ruce.
Zápletka je jednoduchá – Santuzza (Olga Romanko v alternaci se Šárkou Hrbáčkovou) zjistí, že její milenec Turiddu, kterého představuje Lázaro Calderón střídající se s WeiLongem Taem, podléhá svodům své bývalé lásky Loly (Miroslava Veselá), manželky povozníka Alfia v podání Alexandra Beně a Miloše Horáka. Vyčítá Turiddovi, že její lásku neopětuje, a když se jí vysměje, prozradí Alfiovi, že je mu jeho žena nevěrná...
Zajímavostí je, že před začátkem opery diváci uslyší hlas samotného Mascagniho, jehož 150. výročí narození si v sobotu připomeneme. Zažil totiž ještě nástup gramofonového průmyslu (zemřel v roce 1945) a namluvil zdravici u příležitosti vydání nahrávky k 50. výročí světové premiéry Sedláka kavalíra ve vlastním hudebním nastudování.
Ruská dramatická sopranistka Olga Romanko má na repertoáru role jako jsou Verdiho Aida, Pucciniho Tosca nebo Gluckova Armida. Vystupuje v nejvýznamnějších operních domech po celém světě, např. v Teatro Comunale v Bologni, Staatsoper ve Vídni, Deutsche Oper v Berlíně či New Jersey Opera. Jejími pěveckými partnery byli mimo jiné i Plácido Domingo a José Cura. V Českých Budějovicích se poprvé představila v roce 2000 na Hudebních slavnostech Emy Destinové, kdy společně s barytonistou Juanem Ponsem vystoupila pod taktovkou Ondreje Lenárda na závěrečném galakoncertu.
Vstupenky na premiéru, druhou premiéru (9. prosince) i další představení si lze zakoupit nebo zarezervovat v pokladně Jihočeského divadla.