Článek
Že to byl v počátcích její kariéry manžel a kapelník Ivo Pavlík (který pro ni napsal nejen Andromedu, ale i nádhernou soulovou baladu Už se stmívá), potom rockový mág Andonis Civopulos (to už měla za sebou Věra Špinarová kapelu Special, která si však dokázala vyhrát i s křehkými písničkami typu Zázrakem) a v posledních letech zpěvaččin syn a Adam Pavlík, není sporu.
Ti všichni jí napsali řadu působivých písní, které byly ve své době tím podstatným v jejím repertoáru. Přitom se dají poslouchat i dnes, jsou nadčasové. Jistě i díky interpretačnímu zaujetí a celkovému pojetí mají hloubku a kouzlo, které jen tak nepomine.
Rozsáhlá kompilace zahrnuje jak zpěvaččin "gramofonový" start (album Andromeda) ze začátku sedmdesátých let, tak její produkci v podobě dalších řadových alb, nabízející formálně mainstreamový, ale často rockovým zpíváním patřičně přibroušený repertoár, který se postupně rozšířil do mimořádné pestrosti.
Kompilace sleduje zpěvaččin vývoj – od prvních hitů, s nimiž zabodovala u publika, přes původní skladby, které postupně nabývaly rockový charakter až k náročným soulovým, baladickým či bluesovým tématům.
Každé album je zajímavé něčím jiným, přitom každé obsahuje minimálně dva tři dobové hity. Dokonce i ta dvě „porevoluční“ alba …a pořád tě mám ráda a Já si broukám jsou postavena na skvělých písních, které pro ni složili Petr Šiška a Boris Urbánek.
Skalní fanoušci se mohou radovat z alba 3, které představuje Špinarovou v úchvatné formě. Konečně se také na CD objevuje "tancovačková" písnička Má máma říká nebo desetiminutová kompozice Hadrová panna. Své kvality má nakonec i předcházející album Životopis, které ale prý s ostupem času interpretka neměla moc ráda.
Pozoruhodné je ostatně i album Když se láskám stýská, které pro ni napsala autorská dvojice Lešek Wronka a Petr Šiška a které nabízí jeden hitový refrén za druhým včetně nevšední písně Travis, ústředního hudebního motivu stejnojmenného televizního filmu.
Věra Špinarová byla mistryní šlapajících soulovek i velkých dramatických balad i majestátních westernových témat. Se skupinou Ivo Pavlíka vytvořila značnou autorsko-interpretační sílu, ale dokázala se skvostně popasovat i s bigbandovými aranžemi či rockující kapelou Special, aby se nakonec sešla se synem Adamem, který se pro ni stal skladatelem, aranžérem i kapelníkem.
Její letošní nečekaný, a o to víc šokující odchod, se stal jednou z největších ztrát na scéně populární hudby. Zpěvaččiny mimořádné kvality a široký žánrový záběr připomíná právě tato jedinečná supraphonská kompilace obohacená o obsáhlý booklet se zaujatým a zasvěceným textem Miloše Skalky.