Článek
Projekt byl určen pro žáky základních škol se speciálním vzdělávacími potřebami a žáky základních škol ze Šumperka a okolí. Cílem projektu bylo těmto cílovým skupinám umožnit vzdělávat se a získat nové poznatky z oblasti multikultury a s tím spojenou prevenci rasismu a xenofobie ve společnosti, předcházení sociálně patologických jevů.
Multikulturní vzdělávání a výchovu lze vysvětlit jako výchovu k životu v multikulturní společnosti, tzn. v takové, která je etnicky, kulturně a sociálně různorodá. Záměrem projektu bylo naučit děti a mládež porozumět lidem s odlišností a vytvářet prostor pro tolerantní soužití všech skupin obyvatelstva.
To vše bylo předáváno žákům na seminářích přímo ve školách, besedách, workshopech i na jedno- či vícedenních zážitkových programech. Tyto programy byly určeny dětem ze Šumperka a okolí. Zúčastňovaly se jich i děti se sociálně vyloučeného prostředí, etnických menšin, a tak na těchto akcích docházelo k vzájemné interakci a spolupráci.
Realizační tým a lektoři museli v počátcích projektu projít školeními a kurzy a následně vytvořit metodiky a postupy, podle kterých budou přednášky realizovat. „V rámci přípravných kurzů jsme se museli naučit, jak přistupovat k dětem a jak zvládat případné konfliktní situace, které při besedách občas vznikaly,“ uvedla k účasti v projektu jedna z lektorek.
Realizací projektu chtěli všichni lektoři a organizátoři naučit mladé lidi, že je možné žít v toleranci. „Na besedách jsme se občas setkali s tím, že děti jsou ovlivněni názorem svých rodičů a pouze reprodukují jejich slova a náhled na věc,“ poznamenal jeden z lektorů, který vedl přednášky na základních školách. „Celkově jsem byl ale překvapen tím, že děti mají o celé problematice přehled a chtěly aktivně diskutovat. Všechny zrealizované přednášky a besedy měly vždy kladné ohlasy.“
Účastníci i organizátoři věří, že budou podobné akce probíhat i v budoucnu.