Hlavní obsah

Šumperský projekt se zaměřil na prevenci rasismu a život v multikulturní společnosti

Novinky, Tereza Schreiberová

Osmnáct měsíců trvala realizace projektu Znáš mě a znám já tebe? šumperského PONTISu, který byl plně hrazen Evropskou unií. Projekt řešil hlavně otázku multikulturní společnosti a prevenci rasismu ve společnosti. V rámci projektu byla uspořádána spousta programů pro děti a mládež.

Foto: Tereza Schreiberová

Projekt zaplatila EU z programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Článek

Projekt byl určen pro žáky základních škol se speciálním vzdělávacími potřebami a žáky základních škol ze Šumperka a okolí. Cílem projektu bylo těmto cílovým skupinám umožnit vzdělávat se a získat nové poznatky z oblasti multikultury a s tím spojenou prevenci rasismu a xenofobie ve společnosti, předcházení sociálně patologických jevů.

Multikulturní vzdělávání a výchovu lze vysvětlit jako výchovu k životu v multikulturní společnosti, tzn. v takové, která je etnicky, kulturně a sociálně různorodá. Záměrem projektu bylo naučit děti a mládež porozumět lidem s odlišností a vytvářet prostor pro tolerantní soužití všech skupin obyvatelstva.

To vše bylo předáváno žákům na seminářích přímo ve školách, besedách, workshopech i na jedno- či vícedenních zážitkových programech. Tyto programy byly určeny dětem ze Šumperka a okolí. Zúčastňovaly se jich i děti se sociálně vyloučeného prostředí, etnických menšin, a tak na těchto akcích docházelo k vzájemné interakci a spolupráci.

Realizační tým a lektoři museli v počátcích projektu projít školeními a kurzy a následně vytvořit metodiky a postupy, podle kterých budou přednášky realizovat. „V rámci přípravných kurzů jsme se museli naučit, jak přistupovat k dětem a jak zvládat případné konfliktní situace, které při besedách občas vznikaly,“ uvedla k účasti v projektu jedna z lektorek.

Realizací projektu chtěli všichni lektoři a organizátoři naučit mladé lidi, že je možné žít v toleranci. „Na besedách jsme se občas setkali s tím, že děti jsou ovlivněni názorem svých rodičů a pouze reprodukují jejich slova a náhled na věc,“ poznamenal jeden z lektorů, který vedl přednášky na základních školách. „Celkově jsem byl ale překvapen tím, že děti mají o celé problematice přehled a chtěly aktivně diskutovat. Všechny zrealizované přednášky a besedy měly vždy kladné ohlasy.“

Účastníci i organizátoři věří, že budou podobné akce probíhat i v budoucnu.

Výběr článků

Načítám