Článek
Snaha o solidní silniční spojení mezi oběma městy, odpovídající moderní době, je tady desítky let. Již v roce 1977 byla otevřena čtyřproudá komunikace v úseku Modřice - Rajhrad, tehdy jako silnice I. třídy. V roce 1996 vedla až k Pohořelicím jako rychlostní silnice.
V současné době je úsek z Modřic do Rajhradu označen zase jako silnice I. třídy. Na komunikaci charakteru dálnice tak mohou i traktory, cyklisté nebo vozy tažené koňmi. Pokračování téže komunikace z Rajhradu k Pohořelicím bylo letos označeno jako dálnice D52.
Dálnice se u nás měla začít stavět v roce 2010. Problémy začaly, když některé subjekty napadly navrhovanou trasu dálnice, vedenou kolem Novomlýnských nádrží a Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska včetně navrhované trasy. V roce 2012 týž soud zrušil i zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. V roce 2014 pak ministr dopravy dokonce prohlásil, že dálnice není potřeba, protože provoz je slabý.
V současné době je na rakouské straně dálnice hotová z Vídně až po obec Schrick, což je zhruba polovina. V roce 2017 je v plánu prodloužit ji k Poysdorfu a v dalším roce až na hranice u Drasenhofenu.
Na jihomoravské straně to vypadá, že by se záležitost mohla pohnout na podzim, kdy by měly být konečně hotové stále chybějící zásady územního rozvoje. Dne 18. července 2016 to po jednání s dolnorakouským hejtmanem Erwinem Pröllem uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Trasu D52 vedoucí přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou schválilo krajské zastupitelstvo již v lednu 2016. „Uděláme všechno pro to, aby stavba začala co nejdříve,“ uvedl již několikrát jihomoravský hejtman Michal Hašek. Nezbývá než doufat, že se tak stane.