Hlavní obsah

Staré automobily a motocykly brázdily krajinu Podorlicka

Novinky, Jana Melicharová

Automotoklub Pěčín ve spolupráci s Městem Dobruškou a Střední školou – Podorlické vzdělávací centrum Dobruška pořádal již 5. ročník Vyhlídkové jízdy historických automobilů a motocyklů.

Foto: Jana Melicharová

Jiří Bernard a jeho Austin 12 z r. 1930

Článek

Poslední sobota v dubnu již pátým rokem v Dobrušce a jejím okolí patří Vyhlídkové jízdě historických automobilů a motocyklů jarní krajinou Podorlicka. Také letos se patronem této jízdy stal F. L. Věk, který malebnou krajinu Dobrušska tak dobře znal ze svých obchodních cest.

Své zázemí soutěžící opět našli v areálu Střední školy – Podorlické vzdělávací centrum Dobruška, odkud vyjeli a kam se také v podvečerních hodinách vrátili, aby si zde převzali Vysvědčení o absolvování této vyhlídkové jízdy.

Sám hlavní organizátor celé akce a předseda Automotoklubu Pěčín Ing. Vlastimil Šimko v samém úvodu prozradil, že na trati soutěžící čeká sedm teoretických a 5 praktických úkolů. Měli například rozluštit deset zkratek spojených s automobilismem, demontovat pneumatiku z motocyklu ČZ 175 Skútr, poznat šest automobilů na šesti fotografiích, odhadnout, kolik je ve 20litrovém kanystru vody či jakou barvu má poslední dům v Domašíně u Dobrušky.

Pak už se dvacet účastníků vydalo na trať, která vedla po úzkých silničkách Podorlicka, kde na účastníky rallye čekali nejen obdivovatelé starých automobilů. A tak historické Tatře 12 z roku 1930, starým Octaviím či Spartakům, nepřehlédnutelnému Austinu 12, Hillmanu Super Minx a např. motocyklu Terrot zamávali lidé v Černíkovicích, Rychnově nad Kněžnou, Rokytnici v Orlických horách, Skuhrově nad Bělou, Dobrém a v dalších vesnicích a vískách kraje.

Než se ale soutěžící vydali na trať, rozpovídali se někteří o svých „miláčcích“, se kterými se soutěže zúčastnili. Tak například majitel Austinu 12 z roku 1930 Jiří Bernard, předseda Veterán clubu KHV Metuje Petrovice, prozradil: „Původní majitel auta byl Žid žijící v Anglii, který na konci 30. let utekl před Němci do USA a auto si vzal s sebou. Vzhledem k tomu, že Austin má řízení na pravé straně, tak s ním po amerických silnicích moc nejezdil a odstavil ho v garáži. Tam ho objevil soused Čech a nechal ho převézt do Čech. A pak jsem ho v jeho garáži objevil já. Auto je zcela v původním stavu a není moc renovované.“

Dalším nepřehlédnutelným autem byl Hillman Super Minx z roku 1962, jehož majitelem je Libor Hilman. Je to již třetí auto této značky v jeho sbírce, ještě mu prý chybí předválečný Hillman z roku 1929, který chce ještě získat.

David Mestek z Jaroměře, který na soutěž přijel s vojenským vozidlem VAZ 469 B z roku 1976, které jezdilo u hradní stráže, k soutěži dodal: „Jsem tu letos poprvé a moc se na zdejší jízdu těším. Doufám, že v pořádku dojedeme až do cíle.“

Hodně obdivovatelů měl také francouzský motocykl Terrot z roku 1929, jehož majitelem je Zdeněk Stuna z Veterán car clubu Hradec Králové. Ten ve svých 74 letech patřil k nejstarším účastníkům jízdy.

Ti všichni včas a bez vážnějších problémů dorazili do cíle této zdařilé akce. A kdo byl vítězem, to už nebylo tak podstatné. A za rok...

Související témata:

Výběr článků

Načítám