Článek
Na nově vybudované silnice okamžitě začnou působit přírodní živly voda, slunce, teplo, sníh a mráz. Tím začíná zvětrávání povrchu vozovky a její stárnutí. Stačí pak větší prasklina v povrchu a eroze udělá své.
Na budování silnic a jejich údržbu jsme se zeptali technicko-provozního náměstka Správy silnic Moravskoslezského kraje Mgr. Milana Nováka. Dozvěděli jsme se, že Správa silnic MSK se stará o 3400 kilometrů silnic a její příspěvek na běžnou údržbu činí zhruba 400 milionů korun. Novou silnici na zelené louce realizovali dodavatelsky v letech 2006 - 07 na úseku Větřkovice - Jelenice na Opavsku. Tato silnice je ještě v záruce.
Příčiny výtluků a děr na silnicích jsou jednak přirozeného původu, ale také stárnutím asfaltovo-živižné hmoty. Nově položený povrch, při velmi kvalitní práci zhotovitelů, má životnost zhruba 10 let.
Ovšem už po třech letech se v některých místech silnice, především v kopcích, zatáčkách a více namáhaných úsecích, mohou objevit trhliny, z kterých se později vyvinou nebezpečné výtluky. Příčiny mohou být také v nekvalitní práci těch, kteří vozovku opravují. V tomto případě musí práci provést znovu na vlastní náklady.
Prioritu při opravách mají silnice podle jejich důležitosti. Pokud jde o výtluky v zimním období, opravují se buď studenou obalovanou směsí, která je však čtyřikrát dražší než teplá obalovaná směs. Ta se ovšem nedá používat za mrazu. Silnice jsou cyklicky pravidelně kontrolovány a podle momentálního stavu jsou plánovány větší či menší opravy. Například silnice I. třídy jsou kontrolovány dvakrát týdně, rychlostní komunikace a dálnice každý všední den.
"V každém případě výtluky, výmoly a díry se na silnicích objevovat budou. Silničáři i během zimního počasí budou dělat, co bude v jejich silách. Řidiči by ale v každém případě měli přizpůsobit jízdu podmínkám na silnicích," dodal Milan Novák.