Článek
A to proto, aby byl tank pojízdný a sloužil Vojenskému technickému muzeu v Lešanech. „Tank s označením LTP vycházel z české verze tanku LT-38, ale byl upraven podle speciálních požadavků republiky Peru tak, aby byl menší a lehčí o dvě tuny,“ upřesnil Dušan Schwán, technolog Vojenského opravárenského podniku (VOP CZ), který na restaurování vozidla dohlížel.
Tank LT-38 byl v roce 1939 považován za jeden z nejlepších lehkých tanků na světě a velká část z nich putovala za války do německé armády a také na export do dalších evropských států.
Konkrétně typu LTP bylo vyrobeno pouze 24 kusů. Návrat jednoho z exponátu do Česka díky úsilí Vojenského historického ústavu je unikátní, neboť je jediným takovým vozidlem v Evropě. „Bylo nutné jej zprovoznit, neboť některé články pojezdových pásů byly nenávratně zničeny. Proto jsme oslovili Slévárny Třinec, které velmi vstřícně pomohly s restaurováním a dodaly příslušné chybějící části,“ dodal technolog VOP.
Vozidlo tak nyní může být předváděno při významných událostech muzea, ale může být zapůjčeno například pro natáčení historických filmů. V současné době probíhá restaurování motoru a tank v pojízdném stavu bude možno zhlédnout v roce 2015. Nově zrestaurované exponáty jsou představovány na Tankových dnech v Lešanech.
„Nejdříve jsme vyrobili atrapy pásů, ale aby byl tank funkční na přehlídky, pustili jsme se do výroby tenkostěnných ocelových odlitků. Jejich hlavní vlastností musí být pevnost, aby vydržely sedmitunovou zátěž při jízdě. Musí tak splnit vysoké kvalitativní požadavky na ocel i na kvalitu odlitku,“ upřesnil Zdeněk Vladár, ředitel Sléváren Třinec.
Není to první renovace, na níž se dceřiná firma Třineckých železáren podílela. První spolupráce s Vojenským historickým ústavem v Praze, potažmo s Vojenským opravárenským podnikem, začala v roce 2011 rovněž výrobou funkčních článků pro restaurovaný tank LT-35. Tento typ lehkého tanku je unikátní v tom, že jediný ze čtyř dochovaných kusů na světě je pojízdný a plně funkční.