Hlavní obsah

Skvosty s vůní benzínu míří do depa

Novinky, Alena Lochmannová

Zatímco v Ženevě je právě v těchto dnech v plném proudu největší světový autosalon, Plzeň nechce zůstat pozadu. Nadační fond Plzeň sobě pracuje na sestavení unikátní a jedinečné sbírky automobilových skvostů, které návštěvníkům odhalí o víkendu 21. – 23. července.

Foto: Karel Funda

V Depu 2015 se chystá přehlídka historických i současných automobilů.

Článek

V historicky první expozici nazvané Skvosty s vůní benzínu budou moci obdivovat sběratelské lahůdky nejrůznějších značek. V areálu bývalého depa dopravních podniků zaparkuje na dvě stě historických automobilů i moderních bouráků.

„K městu Plzni technika i automobilový průmysl neodmyslitelně patří. Po první světové válce se v plzeňské Škodovce vyráběly nejluxusnější vozy své doby – Škoda Hispano Suiza. Dále jsou s Plzní spojeny parní nákladní automobily Sentinel nebo od 70. let firma Metalex, která vyráběla a dodávala závodní vozy téměř do celého východního bloku,” uvedl předseda Nadačního fondu Plzeň sobě Roman Jurečko. Podle něho je škoda, že v západočeské metropoli není k vidění žádná stálá expozice automobilů či historických vozidel.

V hlavních rolích se představí Bugatti T35 Elišky Junkové z roku 1924 i jeho mladší bratr, luxusní Bugatti Veyron, který z celé republiky vlastní pouze dva Češi. Závodní automobil Bugatti T35 navrhl a zkonstruoval Italo-Francouz Ettore Bugatti v roce 1924. Kromě skvělých jízdních vlastností se vyznačoval i nádhernou karosérií, který z něj rychle udělal oblíbený sportovní vůz pro bohaté a zároveň jeden z nejúspěšnějších soutěžních vozů všech dob. V Čechách, kam se dostalo jen asi patnáct kousků, ho proslavila Eliška Junková, když v roce 1928 obsadila páté místo v závodě Targa Florio. Plzeňané mohli závodnici v modré bugatce vidět během rychlostního závodu do vrchu na trase Lochotín-Třemošná.

Příležitostně brázdí plzeňské silnice také  další slavný veterán, Hakar z roku 1950, nesoucí ve jméně místo svého narození: Hradec Králové. Je jediným automobilem svého druhu na světě. V padesátých letech se stal legendou československých rallye, v roce 1958 HAKAR na závodních tratích skončil. Jeden z vzácných exemplářů vlastní Plzeňan František Čečil. V roce 1995 si s ním dojel pro druhé místo v okruhovém mistrovství Evropy historických závodních automobilů, dalších deset let pak jezdil Mistrovství Evropy v závodech do vrchu historických automobilů, dvakrát ho dokonce vyhrál.

Na přehlídce nebude chybět ani ozdoba veteránských srazů Mercedes-Benz 190 SL. Značně oblíbený sportovní automobil se vyráběl v letech 1955 až 1963 v Německu, jeho elegantní tvary oceňovali i filmaři. Diváci ho znají například z filmu Deset tisíc ložnic, kde se v něm proháněly hvězdy Grace Kelly a Frank Sinatra.

Mezi další lahůdky se řadí okřídlená legenda Mercedes Gullwing, zařazený v anketě Auto století mezi stovku nejvýznamnějších aut dvacátého století, nebo luxusní sporťák Jaguar XJ220, kterých bylo vyrobeno pouhých 282 kusů. Skvosty s vůní benzínu slibují nadchnout automobilové profesionály, závodníky, sběratele a znalce i milovníky rychlých kol všech věkových kategorií.

Související témata:

Výběr článků

Načítám