Článek
Návštěvník výstavy, aby mohl shlédnout fotografie Nikoly Klingora se musí protlačit připraveným sloupovím-trenažérem modelujícím stojící postavy. To mu může pomoci zbavit se strachu ze situací, kdy se musíme tísnit s mnoha lidmi ve veřejném prostoru. V tramvaji, na nástupišti, přede dveřmi .
Největší koncentrace návštěvníků bývá na výstavách o vernisážích. Tentokrát se i vystavený objekt stává přímou jejich součástí a rozšíří jejich řady. Pokud by u někoho propukl strach z této situace, může ihned využít Eliščin terapeutický trenažér.
„Eliška Perglerová (1987) se již několik let věnuje objektům, které se stávají takovými trenažéry rozličných osobních nebo společenských fóbií. Objekty Perglerové často evokují zvláštní archaické tělocvičné nářadí, o kterém nejsme-li zasvěceni, často netušíme, jak se jeho tvary používají. Možná, že stejně jako lze být mistrem cvičení na jistém nářadí, lze být také mistrem ve zvládání traumatického trenažéru. Hledání příčin je pak v životě samém,” uvedl Oldřich Bystřický, kurátor výstavy.
Eliška Perglerová žije a pracuje v Praze. Je absolventka AVU v Praze, Ateliéru sochařství Jindřicha Zeithammla a Ateliéru monumentální tvorby Jiřího Příhody.
„Nikola Klinger (1987) představuje výběr z cyklu, na kterém pracuje postupně delší dobu. Jsou to fotografie, které se čtou: útržky textů a slov z knih, jež se ocitají v nových souvislostech díky prostředí, ve kterém se fotografuje. Jaké je to čtení? Stejný text, stejná slova čtená různými lidmi jsou jinými texty,” řekl Oldřich Bystřický.
Nikola Klinger je student Ateliéru fotografie Pavla Baňky na UJEP v Ústí nad Labem. Žije a pracuje v Praze.
Výstava v Galerii Lauby je k vidění na Masarykově náměstí od 23. února do 22. března.