Článek
S interaktivní přednáškou a zároveň workshopem Média a my dorazil ve čtvrtek 9. ledna za školáky do Krnova zkušený moderátor a novinář, aktuálně lektor agentury Communication cord, Jiří Veselý. Na tři desítky dětí z 6. – 9. třídy se nejprve seznámily s tím, co to média vlastně jsou, jak se rozdělují, dozvěděly se o jejich historii, a jak fungují uvnitř a působí na venek.
„Je to dvouhodinové pásmo, které není jen suchopárným mentorováním. Jde mi hlavně o to, vtáhnout děti do děje, což se díky jejich bezprostřednosti daří. V Krnově se to rozhodně potvrdilo,“ uvedl lektor Jiří Veselý.
Přestože děti ze základní školy Slezské diakonie patří mezi ty, které někdy trápí poruchy soustředění nebo učení, dvě hodiny strávené s člověkem, kterého do té doby mohly vidět maximálně na televizní obrazovce nebo slyšet v rádiu, zvládly jakoby nic. Nadšení pro přednášené téma projevovaly v dialogu s lektorem vlastními názory na média a jejich fungování. Zamýšlely se například nad tím, proč je v televizním zpravodajství tolik negativních zpráv.
„Naše děti se o média živě zajímají, připravujeme totiž první vydání školního časopisu a také spuštění školního rádia. Interaktivní forma přednášky a možnost vyzkoušet si práci reportéra s někým, kdo zprávy v televizi opravdu dělal, je nadchla natolik, že si určitě přejí pokračování,“ prozradila koordinátorka žákovského parlamentu Barbora Klečková.
„Média hrají ve světě důležitou roli, proto jsem moc rád, že se o nich žáci naší školy dozvěděli něco navíc, to se vždy může hodit,“ podotkl ředitel Mateřské školy a základní školy Slezské diakonie Svatopluk Chlápek s tím, že ve škole aktivity spojené s mediální výchovou podporuje a doufá, že tím děti povede k větší samostatnosti.
To, co školáky na přednášce nakonec bavilo nejvíc, bylo zákulisí televizního zpravodajství. Mohli si dokonce sami nějakou zprávu vymyslet a pak za přítomnosti kamery přednést před ostatními dětmi tak, jak to dělají i televizní reportéři při živých vstupech.
„Příjemně mě překvapilo, že se našel víc než jeden odvážlivec a hlavně, že děti k přednášce přistoupily jako ke hře, při níž se chtěly předvést v tom nejlepším světle. Výkony některých byly skutečně dobré. Třeba se v budoucnu v médiích prosadí,“ zhodnotil Jiří Veselý akční dopoledne v krnovské škole, která pracuje se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.