Článek
Muzeum představí ze svého depozitu dva škapulíře z 18. století, oba jsou takzvaně nepravé. Škapulíř pochází z latinského slova „scapula“ – lopatka.
Původně běžná součást mnišského hábitu sloužila jako ochrana oděvu při práci Jedná se o pruh látky spadající volně dopředu a dozadu přes lopatky. S rozvojem třetích řádů a zbožných bratrstev se zmenšily pruhy na dva obdélníky látky, s tištěnými či vyšitými obrazy světců podle příslušného řádu. Spojovaly je kalouny a nosily se na těle pod oděvem.
Škapulíř byl posvěcený a jeho nošení mělo být vždy spojeno s vírou a opravdovým vnitřním postojem nositele. Symbolizovaly boží moc a z toho pramenila i náležitá úcta, kterou vzbuzovaly. Nejznámější jsou karmelitánské.
Staly se pověrečnými předměty
„Později se ze škapulíře stalo znamení vnitřního postoje a víry nositele v boží ochranu a pomoc. Škapulíře, křížky, svaté obrázky, tištěné modlitby a eulogia (požehnání) a další předměty zbožné úcty se stávaly spíše magickými předměty, amulety. Připisovala se jim zázračná moc sama o sobě a víru zde vytlačila pověra.
Pověru církev vehementně kritizovala a mnohé náboženské předměty zakazovalo právě proto, že se užívaly jako amulet, nikoliv že by byly z hlediska obsahu, použitého obrázku či provedení závadné. To byl také úděl vystavených tzv. nepravých škapulířů. Ani zákazy, ani kritika však neměly zásadní vliv a na jejich oblibu," informovala Martina Hoffmanová, tisková mluvčí Muzea města Prahy.
Sáček všeochranitel
Tyto oblíbené předměty měly zajištovat nadpřirozenou ochranu života, zdraví, majetku a dalších důležitých životních hodnot.
„Jednalo se o kombinaci a kumulaci různých typů medailek, pečetí, svatých obrázků, tisků modliteb, požehnání i úryvků z bible. Součástí škapulíře byly posvěcené části rostlin (kočičky), zrna kadidla apod. To vše se shromažďovalo podle jednoduchého pravidla: čím více, tím lépe. Soubor se slepil dohromady a vložil do textilního sáčku, zdobeného často výšivkou. Sáček zašili tak, že se nepočítalo s jeho otevřením. Nosil se na krku, ale mohl se vkládat také do krovů domů, aby zajistil ochranu proti úderu blesku, v hospodářských staveních měl chránit ustájený dobytek, drůbež, úrodu. Složení škapulíře mělo zajistit komplexní ochranu a pomoc proti zlu působícímu na duši i tělo, proti přírodním silám a nadpřirozeným formám zla,” dodala Martina Hoffmanová.
Ochranné sáčky nosily na krku i další kultury, není to jen záležitost křesťanství.
Výstava je otevřena od 4. února do 26. dubna.