Článek
„V Kraji Vysočina jsme prověřovali případ, když žadatelka o úvěr požadovala částku 30 tisíc korun. Žádný úvěr nedostala a na telefonních poplatcích nyní dluží 50 tisíc,“ popsal jeden z varovných případů Pavel Peňáz z krajského ředitelství policie Vysočina.
Podle jeho slov se na podobné linky obracejí nejčastěji lidé, kterým z nějakého důvodu neposkytne půjčku bankovní ústav. Jenže zdánlivě lehce dosažitelné telefonické půjčky jsou ve skutečnosti většinou podvodnou pastí, ve které uvázla celá řada důvěřivců.
„Scénář nabídky bývá vždy stejný. Při prvním kontaktu, který také často bývá kontaktem posledním, probíhá mezi poskytovatelem úvěru nebo půjčky a žadatelem předběžný telefonický kontakt. Linka, na které se většinou velice dlouhý hovor vede, je zpoplatněna opravdu nadstandardním tarifem. Bývá to například 95 korun za minutu hovoru,“ upozornil Peňáz, podle kterého obvykle upozornění na zpoplatnění zákazník nezaregistruje. Buď ho zmíní v průběhu hovoru operátor, nebo je malým písmem uvedeno v tištěném inzerátu.
Operátoři hovor zbytečně prodlužují a dotazují se na různé okolnosti týkající se osoby žadatele a jeho majetkových poměrů. Zájemci o půjčku tak často zaplatí mnohem víc peněz, než by činila výše původně požadovaného úvěru nebo půjčky. Obvykle peníze od inzerující společnosti nedostanou, telefonní účet v řádech desetitisíců však uhradit musí.
"Znovu proto varujeme všechny případné žadatele o úvěry nebo nebankovní půjčky, aby byli při výběru poskytovatele velice obezřetní a opatrní," dodal Peňáz.