Článek
Ilustrujme to na příkladu. Ve své schránce v Praze-Řepích naleznete informační letáček ke sčítání lidu spolu s lístečkem návštěvy komisaře. Konkrétní den si nic neplánujete a čekáte na svého komisaře. Bohužel marně, nedorazil. Na informační linku se hlavně v čase víkendu není možné dovolat a v jednu chvíli lze dokonce slyšet, že volaný účastník je dočasně nedostupný. Zkusíte aplikaci na vyhledávání komisařů, ale ouvej, váš sčítací komisař zde není.
„Mohlo se stát, že sčítací komisař onemocněl, nebo mu nějaká nepředvídatelná událost zabránila nastoupit pochůzku. Na takové případy jsme připraveni použitím sčítacích komisařů náhradníků,“ říká Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty a dodává: „Do schránky dostanete letáček s novým termínem návštěvy sčítacího komisaře.“
Lísteček, ani po týdnu nedorazil. Vedoucí místní pošty Jana Jakešová k tomu říká: „Do práce nám nenastoupili dva externí pracovníci a tak jsme během týdne dvě odpoledne roznášeli těm lidem, co byli zrovna doma, formuláře sami. Pokud někdo nebyl zastižen, musí si je vyzvednout zde na poště.“
V zákoně o sčítání lidu se ale říká: Distribuce sčítacích formulářů v listinné podobě se provede doručením bytového listu a potřebného počtu sčítacích listů osob bytové domácnosti.
V pasáži o dodatečném sčítání se můžeme dozvědět také toto: Pokud nebylo možné doručit sčítací formuláře ve stanovené lhůtě před rozhodným okamžikem, je povinností komisaře opakovat doručení sčítacích formulářů nejpozději do 10 kalendářních dnů po rozhodném okamžiku. Pokud se ani v tomto termínu nepodaří formuláře doručit, je povinností povinné osoby si je vyzvednout nejpozději do 20 kalendářních dnů po rozhodném okamžiku na kterémkoliv pracovišti Úřadu.
Až po přečtení těchto pasáží zákona pracovníkovi informační linky byl domluven nový termín návštěvy sčítacího komisaře.