Hlavní obsah

Sběratelovým snem je vlastní kloubový autobus

Novinky, Leona Roháčková

Roman Šesták z Rebešovic se o autobusy a nákladní vozy zajímá už od dětství. V roce 2006 se dostal mezi lidi, jejichž srdce patří historickým náklaďákům. Udělat si řidičák na velké vozy pak byla nutnost, protože o dva roky později už v jeho "stáji" podupávaly dva historické autobusy.

Foto: Archiv Roman Šesták

S Karosou ŠL 11 z roku 1980 brázdí Roman Šesták české silnice na cestách na nejrůznější veteránské akce

Článek

"V roce 2008 jsem dostal tip na autobus Karosa ŠL11, který byl odstaven v areálu jedné brněnské firmy. Autobus jsem od firmy odkoupil, nechal jsem v servisu opravit motor a brzdy a převezl jej do Vyškova do areálu leteckého muzea. Na jaře dalšího roku jsem provedl spolu s kamarády opravy a lakování karoserie, opravy interiéru a elektroinstalace. Protože autobus byl odhlášený z evidence vozidel, absolvoval jsem proces testace historického vozidla a dostal veteránskou registrační značku. Od té doby se s ním pravidelně účastním různých akcí a veteránských srazů," říká Roman Šesták o modrobílém krasavci.

Osudy tohoto autobusu jsou o to zajímavější, že nikdy nejezdil u tehdejšího ČSAD. "V roce 1980 byl z výroby zakoupen ministerstvem vnitra pro potřeby praporčické školy Sboru národní bezpečnosti, dnešní policie," dodává Šesták.

Druhým vozem v jeho vlastnictví je autobus Škoda 706 RTO z roku 1970. "Věděl jsem o něm už dlouho předtím, než jsem se o autobusy začal více zajímat. Patřil mému kamarádovi ze školy. V roce 2008 jsem od něj  autobus koupil a převezl do muzea ve Vyškově, kde je zatím odstaven a čeká na zprovoznění," konstatuje sběratel.  

„Erťáka“ chce nechat jako obytný autobus. Vůz byl napřed provozován jako linkový autobus, později prodán a přestavěn na přepravník závodního auta. Poté byl znovu přestavěn na obytný automobil. "Renovace do původního stavu by byla náročná a je nad možnosti jednotlivce," posteskl si. 

Jeden sen si splnil: pořádal sraz autobusů

V září letošního roku si autobusový fanda splnil jeden ze snů. V areálu muzea Nadace letecké historické společnosti Vyškov, jejímž je členem, pořádal sraz autobusů.

"Napadlo  mě to na každoročním srazu autobusů v Lešanech. Ten sraz je ale omezen pouze na české autobusy do roku výroby 1980. Proto jsem uspořádal sraz autobusů, kterého se mohly zúčastnit jakékoliv autobusy bez rozdílu stáří, značky nebo země původu," uvedl sběratel s tím, že nadace mu s organizací výrazně pomohla. 

Do budoucna si Roman Šesták chce splnit další sen. Líbí se mu kloubové verze autobusů. Možná v budoucnu dojde i na Karosu C744 nebo legendární maďarský Ikarus 280. Mnozí je jistě pamatují jak z linek ČSAD, tak z provozu v mnoha městech tehdejšího Československa. 

Související témata:

Výběr článků

Načítám