Článek
Galerie CreArs přichází v letní sezóně s neotřelým výstavním konceptem, ze kterého, jak mohou příznivci umění doufat, se stane tradice. Již první ročník, jenž právě probíhá, totiž vypovídá mnohé o celkově vysoké úrovni prácí zdejších mladých umělců, kteří svou tvorbu prezentují pestrou škálou výtvarných technik i použitých materiálů.
Záměrem expozice je představit výběr toho nejlepšího, co v současné době může Rožnov, a jeho hutné - zjevně velmi inspirativní podhoubí, nabídnout. V expozici tak lze zhlédnout živé, dynamicky barevné malby Hany Mikulenkové a valašskými motivy inspirované obrazy Jana Vytisky, které jsou však šťastně prosté jakéhokoliv nádechu sentimentu, tak často s inspirací folklórem spjatého.
Bratři Kitzbergerovi vystavili práce, které nám ukazují některé z možných směrů, jimiž se ubírá současné umělecké řemeslo. Vystavené exponáty jsou však zřejmým důkazem toho, že hranice mezi tradičním řemeslem a uměním je dokonale prostupná a neexistuje tam, kde se k dokonalému ovládnutí techniky připojí autentická invence. Soubor originálního hutně tvarovaného skla Sebastiána Kitzbergera a technicky perfektně zvládnuté plastiky Kristiána Kitzbergera ukazují, že tradiční, akonceptuální přístup k umění bude navždy žírnou půdou pro svébytné umělecké dílo.
Se sklem pracují také Petra Krausová a Libor Sošťák. Jejich volná plastika ze zavěšených fragmentů černého, jantarového a čirého skla, důmyslně umístěná v prosvětleném výklenku, evokuje princip jakési světlohry na lámání barevného spektra nebo může také připomínat déšť dopadající na černočerný asfalt.
Poslední dva, v expozici zastoupení umělci se věnují malbě. Tvorba výtvarníka, který vystupuje pod pseudonymem André, působí značně zneklidňujícím a znejisťujícím dojmem, klade mnoho otázek. Otázky po smyslu malby obecně, významu jednotlivých, často téměř monochromaticky černých, pláten i funkčnosti prostředků, kterými umělec umí a může zhmotnit své představy. Práce Barbory Dohnalové pak tvoří dokonalý protiklad k Andrému. Obrazový svět malířky tvoří nejčastěji architektura či svět věcí a až na výjimky není obydlen lidmi. Bylo by však chybou nechat se zmást poněkud idylickým, snovým charakterem jejich obrazů. Zdánlivě banální výjevy prostšího uspořádání bývají velmi často nositelé hlubší poselství a významů.
Výstava Salonu Rotal potrvá v galerii CreArs až do 9. září 2017.
www.galeriecrears.cz