Hlavní obsah

První tramvaj Stadler nOVA již stojí na ostravských kolejích

Novinky, Josef Zajíc

Historický milník v tramvajové dopravě se v pondělí 23. dubna udál v Dopravním podniku Ostrava a. s. Do Dílen DPO v Ostravě-Martinově dorazila po dvoudenní přepravě první tramvaj zahraniční výroby, která bude jezdit na českém území - Stadler nOVA.

Foto: Josef Zajíc

Ostrava 23.4.2018 První tramvaj Stadler nOVA dorazila do Ostravy. Dílny DPO v Ostravě - Martinově. 8:30 hodin

Článek

Dopravní podnik Ostrava a. s. uzavřel v prosinci 2016 smlouvu na dodávku 40 kusů zcela nových tramvají, které nastaví i zcela nový standard v městské hromadné dopravě v Ostravě. 

První z těchto tramvají byla přivezena do Ostravy z polského závodu švýcarské firmy Stadler ve městě Siedlice a od pondělí 23. dubna od 8.30 hodin postupně sjížděla na koleje ostravských Dílen DPO v Martinově. Sjížděla velmi pomalu. Štáb, který měl na starosti přepravu, popouštěl modrou krasavici po pěti centimetrech. Pak se opět prohlíželo, měřilo a opět kousek tramvaj sjela níže po šikmině směrem k opravdovým kolejím. V 11 hodin a 40 minut tramvaj přesně sklouzla do kolejiště a bylo vše hotovo.

„Naše tramvaj Tango Ns2 je nízkopodlažní tramvaj plně zklimatizovaná, včetně stanoviště pro řidiče. Je to vlastně první zcela klimatizovaná tramvaj zahraniční výroby v České republice. Kromě klimatizace a nízkopodlažnosti má i několik bezpečnostních prvků, které chrání jak řidiče, tak především chodce při eventuálním sražení,” informoval Bohumír Kráčmar, ředitel konstrukční kanceláře Stadler Praha.

Tramvaje získaly od obyvatel Ostravy v anketě jméno nOVA. Jsou to moderní vozidla zajišťující vysoký komfort cestování a nízké provozní náklady. Tramvaj je 24,9 metrů dlouhá, 2,5 metrů široká a 3,6 metrů vysoká. Je klimatizovaná s ergonomicky tvarovanou kabinou řidiče, která zajišťuje větší bezpečnost. Otočné podvozky s flexibilním rámem zajišťují nižší hlučnost vozidla při provozu, a to i při vyšších rychlostech. Pojme 188 cestujících z nichž je 61 sedících, je nízkopodlažní se čtyřmi širokými dveřmi. Maximální rychlost je 80 km.

„Tramvaj je vyvinutá jako zcela nový výrobek pro Ostravu. Má tichý provoz na dobře postavených podkladech. Děláme vše pro to, abychom v Ostravě obnovovali dopravní cestu, po které tramvaje jezdí. Vysoutěžili jsme 40 tramvají tak, že cena za jednu je 28,5 miliónů korun, takže hodnota zakázky je přes 1,2 miliardy. V rámci homologace tramvaj nyní musí v rámci testů ujet 10 tisíc kilometrů bez cestujících i bez zátěže, dále 10 tisíc kilometrů se zátěží a pak dalších 20 tisíc kilometrů s cestujícími. Ti se na jízdu mohou těšit již v létě. Každý měsíc uvedeme do provozu zhruba čtyři tramvaje, takže v rozmezí následujících deseti měsíců naplníme vozový park na těch 40 tramvají,” sdělil Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava a. s.

Související témata:

Výběr článků

Načítám