Článek
Autor napsal Žebráckou operu na objednávku pražského Činoherního klubu. Přirozeně, že v „normalizačním“ období hra zakázaného dramatika být uvedena nemohla. Nastudoval ji o tři roky později Andrej Krob se svým amatérským Divadlem na tahu.
Po premiéře, která se konala 1. listopadu 1975 v počernickém hostinci U Čelikovských, následovala policejní šetření a zásahy proti autorovi, hercům i divákům. Na profesionální scéně byla u nás hra uvedena až v červnu 1990 v Činoherním klubu v režii Jiřího Menzela, který ji pak i zfilmoval.
Gayova předloha posloužila Havlovi pro vlastní drama. Hru, v níž dva šéfové konkurenčních zločineckých gangů Macheath a Peachum a zkorumpovaný šéf policie Lockit bojují o moc nad londýnským podsvětím, zbavuje veškeré romantiky a sentimentu. Princip bezzásadovosti a lži je doveden ad absurdum: Lže každý každému, každý každého zrazuje, nikdo není tím, kým se zdá být. Vítězí pragmatický cynismus. Téma je umocněno jazykem v groteskním kontrastu s „charakterem“ postav.
Havlova Žebrácká opera je Havlovou divácky nejpřitažlivější hrou a a ani dnes nepozbyla nic na své aktuálnosti. Politické hry a hrátky, ohýbání pravdy, manipulace, boj o přízeň voličů a moc, bohužel dominují i v naší soudobé „svobodné“ společnosti.
Inscenaci v MdB nastudovala pohostinsky režisérka Hana Burešová v dramaturgii Štěpána Otčenáška a s hudbou Petra Hromádky. Autorem scény je Tomáš Rusín, kostýmy navrhla Zuzana Štefunková-Rusínová.
Zločineckým gangům budou v hlavních rolích šéfovat Petr Štěpán a Jan Mazák, kteří se na jevišti Činoherní scény setkají s Markétou Sedláčkovou, Katarínou Mikulovou, Viktorem Skálou, Eliškou Skálovou, Alešem Slaninou, Alenou Antalovou, Radkou Coufalovou, Alanem Novotným, Igorem Ondříčkem a dalšími.
Slavnostní premiéra se uskuteční v sobotu 14. a v neděli 15. září v Městském divadle Brno.