Článek
Žákyně a žáci prvního a druhé stupně se seznamovali na pěti stanovištích se záhadami matematiky, fyziky, biologie a robotických věd. Po seznámení dostali dle svého věku pracovní listy a řešili úkoly, které souvisely s činnostmi na stanovištích.
„Projektový den, který jsme 17. září pro děti připravili, souvisí s dotací města Ostravy v oblasti Talent managementu. Děti plní úkoly projektu Svět kolem nás - rozvoj gramotnosti v MŠ a ZŠ. Projekt je zaměřen na odstranění obav a překonání nechuti žáků k přírodovědným a technickým předmětům. V rámci projektu chceme přivést již děti v mateřské škole přiměřeně k jejich věku k možnosti setkávat se s poznáním okolního světa a přírody tak, aby se toto bádání stalo již od mala přirozenou součástí. Studenti VŠB - TU Ostrava děti v tělocvičně překvapili Kabaretem vědy a techniky,” informovala o projektu ředitelka školy Petra Kalousková.
V rámci projektového dne si žáci mohli vyzkoušet na vlastní kůži práci v ovládání robotů. Na jiném stanovišti jsou ukázky již složitějšího programování. Na stanovištích byli studenti VŠB - TU Ostrava, kteří dětem připravili činnost a pomáhali v řešení úkolů.
Někde žáci a žákyně skládali dřevěné stavby, v jiné třídě stavěli malé i větší robotky, v aule školy poznávali kameny. Dětem se činnost líbila. Na všech stanovištích si vše mohli ohmatat, obrátit, podívat se ze všech stran. Co žáci v průběhu dopoledne poznali, viděli, ohmatali si, předali do výsledku v pracovních listech.
„Vysoká škola báňská - Technická univerzita (VŠB-TU Ostrava) se snaží za podpory města v rámci Talent managementu zvyšovat zájem o studium technických oborů. Když mluvíme o technických předmětech, máme zájem o matematiku, fyziku, chemii, biologii. Proto jsme pro děti připravili Kabaret vědy a techniky, aby přírodní a technické jevy lépe pochopily. Dětem předvedli studenti Dan Barvík z fakulty elektrotechnické, Daniel Plevák z fakulty materiálově technické a Adam Bátrla z fakulty elektrotechniky a informatiky zázraky energie,” informoval o spolupráci se školami Jiří Arleth, vedoucí popularizačních projektů VŠB -TU Ostrava.
A děti byly nadšené. V kabaretu studenti začínali u energie plynu. Jak se chová vzduch a také jednotlivé lehké plyny, těžké plyny, které hoří a které zase ne. Pak přešli na energii pomocí ohně, elektrických výbojů a také energii větru. Závěrem dětem předvedli, jak reaguje zmražený oxid uhličitý zahřátý horkou vodou.