Článek
Ve čtvrtek 19. června předvedlo příbramské divadlo svoje poslední představení před letními prázdninami. Zároveň se také vyhlašovaly výsledky divácké ankety, do které se rok od roku zapojuje stále více návštěvníků. Nejoblíbenějším představením a zároveň také nejoblíbenější premiérou se stala inscenace Válka Roseových, ve které excelují Helena Lapčíková a Michal Dlouhý. Cenu pro nejpopulárnější herečku si odnesla Anna Fixová, která vyhrála s náskokem a připsala si tak i absolutní vítězství. Mezi herci vyhrál Roman Štabrňák, kterého diváci znají například z Prokletí nefritového škorpiona, Obrazu či zmíněné Války Roseových.
Poslední hrou sezony byl Tartuffe od Moliera. Představení hodnotil prezident Herecké asociace slovy: "Tartuffa jsem viděl opravdu mnohokrát a musím poctivě říct, že toto představení mě nepřekvapilo, ale opravdu mě naprosto chytilo tím, jak nově, zajímavě byly jednotlivé situace, charaktery, postavy vyloženy a především hereckým souborem zahrány. To, že je příbramský herecký soubor skvělý, to už znám z předchozích představení a i ocenění, které divadlo v Příbrami má, svědčí o tom, že příbramské divadlo má v regionu svůj význam."
Jelikož se jedná o diváckou anketu oblíbenosti, zhodnotil Jiří Hromada i vliv herecké popularity ze seriálů právě na výsledky divadelních anket. "Neumíme to spočítat, ale určitý závan popularity může ovlivnit hlas v anketě, ale myslím si, že to nejpodstatnější je autentický výkon na jevišti, kdy divák přijde domů a řekne si, že svůj hlas 'musí' danému herci dát. Efekt může být ale i opačný - vidí herce v televizi, řekne si 'ten hraje strašně' a může dojít ke zklamání," dodal.
Hromada se vyjádřil také k diskutovaným odměnám dabérů a snižující se kvalitě dabingu. Jaká je podle něj podstata sporu dabérů s dabingovými studii?
"Je potřeba říct, že prioritou Herecké asociace je v první řadě uchování tradiční kvality hereckého řemesla a v této souvislosti tradiční kvality dabingu. Nejde nám vůbec o platy a o navýšení honorářů, nám jde naopak o zastavení propadu honorářů. Dabingová studia se skutečně začala 'podhazovat' a kvalita logicky musí být jiná, protože studia, která jsou levnější, neškrtla svůj zisk, ale právě odměny dabérů, režisérů, zvukařů a dalších," míní Hromada.
"Ano, můžete namítnout, abychom to nedělali, když se tím neuživíme, ale tady je právě to, o čem si povídáme - v České republice byl nejlepší dabing právě proto, že jej dělali herci hrající v divadlech, to je velmi slyšet, že je to herec. Studia dnes berou kohokoliv a z dabingu se stává čtení textu. Já zde sázím na diváky, že nebudou posuzovat a vnímat ten spor jako spor o odměny, ale tak, že bojujeme za zastavení propadu a za uchování tradiční kvality českého dabingu. Musíme se opřít o diváky, protože když dabing bude mizerný a ztratí sledovanost, tak samozřejmě komerční televize ztratí podporu reklamních agentur a poznají to na svém hospodaření," uzavřel Jiří Hromada.