Hlavní obsah

Před 10 lety zemřel Jiří Vala, filmový představitel drsných typů s dobrým srdcem

Novinky, Robert Rohál
Aktualizováno

Charismatický Jiří Vala byl herec, jehož typ se líbil ženám. Na filmovém plátně představoval většinou drsné a energické chlapíky s dobrým srdcem, bylo tomu například v Žižkovské romanci nebo v kontroverzním dramatu Král Šumavy. V pozdějších letech zdrsněl ještě více, což mu ale na šarmu neubralo.

Foto: archiv autora

V Kachyňově filmu Král Šumavy vytvořil Jiří Vala postavu strážmistra Karla Zemana.

Článek

Jiří Vala se narodil 27. listopadu 1926 v Popradu na Slovensku. A protože byl jeho otec voják z povolání, rodina se často stěhovala. Maturoval ale už v Praze.

I když tíhl ke sportu, nakonec ho pohltilo divadlo, které hrál už během studia na gymnáziu. Ještě za okupace toho stihl poměrně dost - statoval v Uranii, hrál v Divadle pražských předměstí a ještě se dostal na konzervatoř, kterou dokončil - to už se škola mezitím proměnila v DAMU - v roce 1947. Poté byl v angažmá v Realistickém divadle Zdeňka Nejedlého v Praze.

Jako voják pak působil v Armádním uměleckém souboru, odkud přešel do Vinohradského divadla (tehdy to bylo ještě Divadlo československé armády), ve kterém byl v angažmá patnáct let, jež pak označil za nejkrásnější období svého divadelního života. Následovaly čtyři sezóny v Divadle E. F. Buriana, odkud v roce 1971 přešel do činohry Národního divadla.

Ve filmu se uplatnil na počátku padesátých let minulého století. Debutoval v jedné z epizodních rolí ve filmu Zítra se bude tančit všude (1952), po níž následovalo ještě několik podobných. Větší hereckou příležitost dostal až ve snímku Synové hor (1956), v němž hrál Václava Vrbatu, jednoho z průkopníků lyžování u nás.

Koncem padesátých let už patřil k nejobsazovanějším hercům mladé generace. Měl k sobě i odpovídající partnerky - s Janou Brejchovou si zahrál v povídkovém filmu Touha (1958), s Renátou Olárovou v Žižkovské romanci (1958), s Marií Tomášovou v Domě v Ořechovce (1959) a s Jiřinou Švorcovou v dramatu Král Šumavy (1959).

Výrazných rolí se Jiří Vala dočkal i v následujícím desetiletí - bylo to například ve špionážním snímku Smyk (1960), k němuž napsal i scénář. Film může být z dnešního pohledu tendenční politickou agitkou, Vala však zahrál náročnou dvojroli pozoruhodným způsobem. Své excelentní herectví uplatnil ve filmu Noční host (1961), ale třeba i v historickém snímku Spanilá jízda (1963), v němž představoval postavu drsného křižáckého rytíře.

Z dalších filmových rolí vynikají jeho elegantní komisař Exner v detektivce Poklad byzantského kupce (1966), rázný sportovní trenér v komedii Metráček (1971) nebo hlavní mužský hrdina Petr v komediálně laděné detektivce Aféry mé ženy (1972), kde měl za partnerku Libuši Švormovou.

Na jevišti zaujal jako Andrej Bolkonský i Pierre Bezuchov v Tolstého Vojně a míru, stejně jako Petruccio ze Shakespearova Zkrocení zlé ženy. V českém repertoáru se u diváků dobře zapsal jako Tylův Jan Hus, Kalafuna ze Strakonického dudáka nebo jako Dubský v Macháčkově režii Našich furiantů.

Co se týče televizní obrazovky, tady si zahrál jednu ze stěžejních rolí - Martina Nedobyla - v seriálu Sňatky z rozumu (1968), který se po čase dočkal pokračování v seriálu Zlá krev (1986). Objevil se i v dalším oblíbeném seriálu Byl jednou jeden dům (1974), kde ztvárnil postavu malíře Dlaska.

Jednu ze svých posledních filmových rolí vytvořil Jiří Vala v komedii Milana Šteindlera Vrať se do hrobu (1989), ke které napsala scénář Halina Pawlovská.

Byla to rakovina, která ukončila hercův život 15. listopadu 2003, pár dní před jeho 77. narozeninami. 

Výběr článků

Načítám