Článek
Město, které vyrostlo na mělké mořské laguně, se se stoupající vodou potýká pravidelně. Je až neuvěřitelné, že staří budovatelé zvolili technologii, která přežila staletí. Již v 5. století zde stála rybářská vesnice na dřevěných kůlech, technologie používaná dodnes u spousty s vodou svázaných domorodých kmenů.
K osídlení mělčiny došlo tak, že do bažinatého dna byly vraženy impregnované kůly, ne však jak se většinou lidé domnívají dubové, ale z dřeva modřínu a borovice. Na hustou síť kůlů byly položeny ve dvou vrstvách desky, pak proveden kamenný zásyp, a tím vznikla umělá pevnina pro budování základů domů, kostelů a paláců.
Hlavní dopravní tepnou Benátek je čtyř kilometrový Canal Grande, neboli Velký kanál. Hemží se rozličnými zásobovacími čluny, plavidly policie, popelářů, taxi služby a mnoha linek městské dopravy, představované loděmi vaporetto, tedy benátskými autobusy.
Jelikož kanál překlenují pouze tři mosty, je husté i pokrytí jejich zastávkami, kdo nechce platit jízdenku na „městskou“, může využít jednorázové překonání břehu pomocí traghetta, v podstatě větší gondoly pro více (až dvanáct) stojících lidí, ovládané dvojicí veslařů. Plavba z jedné strany na druhou přijde jednoho pasažéra na 2 €, zatímco půl hodina v gondole pak stojí 80 €, večerní jízda pak o 20 € více, ceny jsou za celou gondolu. I když tato „nezbytnost“ může připadat nesmírně romantická, pravdou je, že gondoly mají své pevné trasy, a často bývá v úzkých uličkách jimi přecpáno.
Cesta vaporettem hlavního dopravce ACTV (pouze čtyři linky má i jinak nikterak výhodná firma Alilaguna) poskytne dokonalý výhled na průčelí honosných paláců, napoví o umístění kostelů, dá nahlédnout do vodních uliček a na některé ze čtyř stovek mostíků je překlenující.
VIDEO: Benátky z kanálu
Linky jezdí pochopitelně i večer, ne ní to atrakce pro turisty, ale doprava sloužící i místním, a vychutnat si jízdu po setmění nelze než doporučit.
Místa, která jste viděli přes den, se soumrakem a svitem měsíce i vlastního osvětlení působí zase zcela jinak.
VIDEO: Benátky z kanálu v noci
Nezbývá než doufat, že brzo opět budou Benátky ve stavu, jako před řáděním živlů, i že přínosem do budoucna bude dokončení nákladného systému protipovodňových zábran, zvaného Mojžíš - ani na tak po biblické postavě, před kterou se rozestoupily vody Rudého moře, ale původem je pojmenování projektu Modulo Sperimantale Elettromeccanico, zkratkou MOSE, od které je již krůček k Moseseovi, tedy Mojžíšovi (plánovaný termín dokončení rok 2022).
Když se město dovedlo vzpamatovat ze škod, vzniklým ostřelováním vojskem vedeným maršálem Radeckým, snad si poradí i s letitými hrátkami přírody. Bohužel poslední záplavy se pravděpodobně podepíší na mozaikách v bazilice s. Marka a škoda pak bude nevratná.
Předchozí reportáže (včetně videa) z několika míst před velkou vodou: Dóžecí palác * Náměstí sv. Marka