Článek
„Na mezinárodní motocyklové šestidenní jsme Světovou trofej vyhráli celkem 15krát a Stříbrnou vázu 17krát, a stále v historických tabulkách patříme k nejúspěšnějším zemím v této soutěži,“ říká Jaroslav Kmošťák, který v roce 1979 získal pro Československo poslední Stříbrnou vázu na šestidenní v tehdejším západním Německu.
Enduro tenkrát byla elitní disciplína se skvělou organizací. „Motorky značky JAWA či ČZ prakticky neměly ve světě konkurenci. Fungovalo středisko vrcholového sportu. Tvrdě jsme makali 360 dnů v roce, to přinášelo zlaté poháry. Pak nastal zlom, systém se rozpadl a rychle ho zkopírovali Italové, Francouzi, nebo Švédi, kteří dnes patří mezi hvězdy. Vedení zastřešujícího Autoklubu ČR na tuto situaci 25 let nedokázalo vůbec reagovat. Ti stejní lidé, kteří tam sedí už léta a dnes absolutně ztratili důvěru. Nový subjekt Českomoravská asociace motocyklového sportu, ke které se jako SC ENDURO MORAVA hlásíme, proto začala konat. A čeká nás spousta práce,“ dodává Kmošťák.
Enduro je v Lašsku na Valašsku i na Ostravsku velice populární. Vychovalo řadu generací mistrů světa a Evropy, jezdce šestidenní či Rally Dakar. Ivan Kmošťák, Zdeněk Halata, Roman Michalík, Oldřich Bražina, Dušan Kotrla. Dnes Martin Volný a vedle něj Marek Borák to jsou velká jména. Mladí soutěžáci rostou, mají peníze, mají i techniku, ovšem chybí jim organizace.
„Za těch jedenáct let jsme vybudovali kvalitu, kterou všichni zainteresovaní vnímají a nahlas ji oceňují,“ zdůrazňuje Jaroslav Kmošťák. S úsměvem vzpomíná na doby, kdy se na enduru jezdily 200 kilometrové etapy s výjezdem na Lysou horu, nebo Pustevny.
„Nám se dnes podařilo najít vhodný terén s délkou jednoho okruhu okolo 40 kilometrů, a to v podhůří Beskyd, přesně v okolí Frýdlantu nad Ostravicí, Čeladné a Pstruží. Měřené testy jsou trasovány výhradně na soukromých pozemcích. S ostatními vlastníky pozemků, po kterých vedou přejezdy k erzetám, máme už léta naprosto striktní dohodu - za vaši podporu nabízíme aktivní, celoroční prevenci a vytýčení jasných pravidel a to, že žádní motorkáři či černí jezdci do hor prostě nesmí. To že tyto dohody fungují, nakonec dokazuje i pokračující spolupráce,“ říká Jaroslav Kmošťák.
Přípravy na nový ročník poháru už začaly. „Přestože základní věci máme, jak se říká, najeté, chceme každý rok závod ještě více zatraktivnit. Kdysi stačila jedna sanitka a pár dobrovolníků. Dnes funguje sehraný tým pořadatelů, který u tohoto sportovního podniku přesahuje 100 lidí. Zdravotní asistenci zajišťuje profesionální záchranný tým z Vyškova, který je připraven reagovat na jakoukoli situaci, prostě všechno musí klapat. Po každém ročníku si říkám, že tohle byl opravdu poslední. Ovšem po týdnu už startují přípravy na tom novém. No a nedávno se mi zdál sen, že se pod Beskydami pojede třeba i závod mistrovství Evropy,“ shrnul s úsměvem Jaroslav Kmošťák.