Hlavní obsah

Performer Samuel Szabó řádil v Meziprostoru i v MHD

Novinky, Glena Rauerová

Excentrický hudebník vystoupil pod jménem Samčo, brat dážďoviek, na festivalu křesťanského undergroundu Meziprostor, který se od 13. do 16. července odehrál na Skalákově mlýně. Cestující brněnskou MHD měli možnost Samča zažít 24. a 25. května v rámci prvního ročníku Šalina Music Tour Kateřiny Šedé.

Foto: Glena Rauerová

Samčo na Meziprostoru 17

Článek

Představte si, že se odpoledne vracíte z práce a do tramvaje přistoupí nečesaný nemytý týpek s kytarou a začne vykřikovat něco o Ježíši, o lásce, o zvířátkách, bude neuroticky drásat struny a ječet slova Otčenáše na Nirvanu. Cestující jsou trochu vyděšení, netuší, jestli jde o náboženského šílence nebo naopak odpadlého rouhače, nedokážou to ani přijmout, ani proti tomu vystoupit, takže vzniklé dusno zaplní celou tramvaj. 

Jen jedna starší paní se při vystupování pochlapí a hodí po něm slovem, které zní jako odplivnutí. Nadšení jsou jen kluci, kteří to všechno natáčejí na mobily, aby mohli něčím nakrmit své profily - právě video se Samčem vyhrálo autorovi při prvním ročníku Šalina Music Tour celoroční šalinkartu.

Do chaotickém prostředí Skalákova mlýna poblíž Želetavy, které se nejspíš inspirovalo dánskou Christianií, Samčo zapadá už mnohem líp. Ale ani v rámci dost uvolněného křesťanského undergroundu si neodpustí provokaci a dá několik dětských satanistických písniček, takže si rodiče raději odvedou své děti do míst, kde zní jen neškodný punk.

Samčův projekt Pentagramček původně vznikl jako parodie vesnické blackmetalové skupiny, následně ale vyvolal velké odsouzení i v místní křesťanské komunitě. Písně nápadně připomínají dětskou křesťanskou nalejvárnu a nutí vás přemýšlet, jak to vlastně Samčo má a hlavně jak to máte vy.

Pro lidi, kteří si myslí, že křesťanství spočívá v nedělní vycházce do kostela, je Samčo kulturní šok. Je to hrozné dítě, nestydatě si hrající se vším, co mu přijde pod ruku, děsivá kombinace sebepřijetí a citlivosti, navíc s energií celé kapely - i kytaru často využívá spíš jako perkusivní nástroj. Samuel má bytelné slovenské kořeny, v Brně vystudoval teorii interaktivních médií a doteď zde působí ve sdíleném ateliéru, hudebně je možné ho zařadit do šuplíků označených lo-fi, noise, experimentální elektronika a 8bitová hudba.

Nízkonákladová hudba a kultura vyvažuje komerční svět bažící po dokonalosti a místo něj nabízí opomíjenou autenticitu. Ve stylo lo-fi jsou i originální obaly Samčových CD pod značkou Varovec Prodakšns - karton a recyklované obrázky s ručně psanými poznámkami a naivními obrázky. Samčo mediální prostředí sice zná, ale vysmívá se jeho pravidlům a používá ho svým vlastním způsobem, potvrzuje to i jeho projekt Kolektivně cenzurovaná Bible na Startovači.

Na otázku, jak člověk pozná dobré umění, Samuel odpovídá: „A dobré umenie si niekedy tiež musí klásť otázku, ako spozná dobrého človeka, pretože práve takých potrebuje ako médium k svojej existencii. Musíte byť na to dvaja a vzájomne sa hľadať, niekedy to vyjde...“

Vítězné video: http://www.facebook.com/salinamusictour/

Související témata:

Výběr článků

Načítám