Hlavní obsah

Parním vlakem na zámek Jemniště, do podzemí v Jílovém i do pivovaru v Benešově

Novinky, Jiří Cysař

V sobotu 24. května vyjede z Prahy-Braníka historický vlak v čele s parní lokomotivou Čtyřkolák na trasu do středočeských Postupic na zámek Jemniště s dalšími zastávkami na trase. Další možností je prohlídka pivovaru Ferdinand.

Foto: Jiří Cysař

Plakát

Článek

Odjez vlaku je plánován na devátou hodinu a první zastávkou po výchozím nádraží v Braníku je Zbraslav. Poté se vlak vydá na trasu legendárního Posázavského pacifiku. Tato trať se vine podél Vltavy a poté se dostává k údolí Sázavy.

Zde jsou v nabídce impozantní pohledy - například z Žampašskéko mostu. Tento most patří k nejvyšším kamenným železničním mostům ve střední Evropě. Některé zdroje uvádějí, že jde dokonce o nejvyšší most tohoto typu ve střední Evropě. Most překlenuje údolí Kocour a potok Studený (Kocourský potok) mezi částmi Žampach a Studené města Jílové u Prahy. Výška jeho oblouku je 41,73 m a je jen o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze.

Dále se vlak projíždí třemi tunely a to je jistě v historických vagónech osvětlených spoře žárovkami velmi lákavé pro děti.

Ve stanici Jílové můžeme vystoupit a navštívit Muzeum těžby zlata, v nabídce je trasa Zlaté štoly sv. Josefa za poloviční vstupné s jízdenkou z vlaku. Štola sv. Josefa je jedním z mnoha důlních děl významné části jílovského zlatonosného revíru – Kocourském žilném pásmu. Štola je zakreslena na jedné z nejstarších dochovaných map jílovského revíru z roku 1718.

Pokud jste milovníky vojenské techniky, doporučujeme vystoupit v Krhanicích a v Lešanech a navštívit zdejší Muzeum vojensko-technické. V další zastávce v Týnci nad Sázavou je k navštívení zřícenina hradu Zbořený Kostelec a když budeme pokračovat dále až do Benešova, můžeme navštívit pivovar Ferdinand.

A pro opravdové příznivce parních vlaků, kteří dojedou až do cílové stanice, je připravena prohlídka Zámku Jemniště s přednostní prohlídkou za snížené vstupné.

Zdejší panství roku 1717 koupil hrabě František Adam z Trauttmansdorffu. Nový majitel nechal roku 1724 vybudovat nový barokní zámek podle projektu českého architekta Františka Maxmiliána Kaňky. Roku 1754 zámek vyhořel a byl nově přestavěn a vybaven. Od té doby nenastaly žádné změny a zámek představuje typické zámecké obydlí šlechty z období vrcholného baroka. Zámek sloužil k letnímu pobytu panstva. Za zámkem se nalézá anglický park.

Související témata:

Výběr článků

Načítám