Hlavní obsah

Parním vlakem do nové turistické sezóny po nejstarší úzkokolejce v českém Slezsku

Novinky, Alena Kiedroňová
Aktualizováno

Parní lokomotiva je dnes už skutečnou raritou. Nepotřebuje elektrifikovanou trať ani naftu, zato tuny černého uhlí a spoustu vody. Než se před jedenáctou vydá na osoblažskou úzkokolejnou trať, musí dva topiči od pěti ráno zatápět, aby měla při odjezdu dostačující výkon a mohla si zlehka zapískat.

Foto: Alena Kiedroňová

Výlet vláčkem taženým parní lokomotivou milují zvláště děti, ale rádi zavzpomínají i jejich prarodiče. Odměnou je výhled do krajiny.

Článek

Na státní svátek 8. května se po nejstarší úzkokolejné trati v českém Slezsku Osoblažce poprvé požene parní lokomotiva táhnoucí výletní vlak. Zahájí už jedenáctou turistickou sezónu na dvacetikilometrové železnici s rozchodem pouhých 760 milimetrů, na trati se sto a dvěma oblouky, po níž se lidé dopravují od roku 1898. Raritou je nejmenší oblouk na českých železnicích, dosahuje poloměru pouhých 75 metrů a je místem, kde jásají milovníci železnice i fotografové.

Kdo chce být u první letošní jízdy, měl by do Třemešné v pátek dorazit už kolem desáté hodiny. Vlak sice vyjede v 10:45 hodin, ale na nádraží bude vyhrávat a tančit Slezský soubor Heleny Salichové a na trati už budou pobafávat hned dvě parní lokomotivy. Ty budou k radosti pamětníků i maličkých dětí vozit od června každou sobotu a v čase letních prázdnin po oba dny víkendu výletní vlaky.

K otevřeným vozům, tuze vyhledávanému pivnímu vagónu i vagónu pro kola a kočárky letos přibude krytý výletní vůz. Přece jen ne každý den je slunečný a v dešti se občas cestující neobešli bez pláštěnek. Vůz se právě dokončuje v Krnovských opravnách a strojírnách i díky finanční podpoře Moravskoslezského kraje. Ten Osoblažku právem zařadil mezi Technotrasy kraje.

„Parní vlak nevyjede bez osmi lidí. Po dvou topičích, kteří od pěti hodin topí, přicházejí dva strojvedoucí. Jeden mašinku řídí, druhý vyřizuje formality a je ve spojení s dispečerem, který řídí provoz na úzkokolejce na dálku z Krnova. Máme tady tři průvodčí, kteří se starají o cestující a vyprávějí jim o zajímavostech trati. Celou partu uzavírá vlakvedoucí, ten vlak vypravuje ze zastávek po trase a přehazuje výhybky, třeba na konečné v Osoblaze, kde mašinka zajíždí do depa na odpočinek před cestou zpět do Třemešné,“ řekl David Chovančík ze Slezských zemských drah o.p.s.

Fandů Osoblažky je ovšem ještě více. S těmi, kteří pracují na údržbě strojů, pětadvacet. Nejmladšímu je 16 let, nejstaršímu 74. „Vždy během zimního spánku podstupují mašinky ‚ozdravnou kúru´. Kotel projde velkou očistou. Snažíme se opravit věci, na které nebyl čas přes sezónu. Mnoho mechanických částí pečlivě rozebereme, pročistíme nebo opravíme a potom pomalu skládáme zpět. Naše parní mašinky si zaslouží pečlivou údržbu, vždyť už jsou obě dvě staré víc jak 60 let," řekl David Chovančík. 

Ten kouř je opravdový?

I dnes se najdou lidé, kteří nevěří, že parní lokomotiva jezdí skutečně na uhlí a že kouř z mašinky je opravdový. Po Osoblažce se už vezli turisté z mnoha zemí, nejdál z Nového Zélandu a Austrálie. „Nejvěrnější je náš irský kamarád Michael, velice aktivní důchodce, který k nám už od roku 2008 jezdí pravidelně několikrát do roka," dodal David.

Páteční program v Osoblaze připravuje Osoblažský cech, budou tu ochutnávky místních výrobků i zábava pro děti a dospělé. Vláček se zpět vrací v 15:10 hodin.

Výběr článků

Načítám