Článek
Kolesový parník Vltava byl spuštěn na vodu v Praze v srpnu 1940. Jeho šířka je 5 metrů, délka 53 metrů, maximální kapacita 200 pasažérů. První zásadní rekonstrukci podstoupil v šedesátých letech, v letech sedmdesátých byla kotelna adaptována na naftový pohon. Zatím poslední rekonstrukce parníku byla završena před dvěma lety, kdy byl tento podle historických fotografií opětovně upraven do podoby, kterou měl v době zahájení provozu v létě 1940.
Parník Vltava, který dnes provozuje Pražská paroplavební společnost, má pro svoji letošní cestu do saské metropole hned dva důvody.
První z nich je letošní 170. výročí první plavby parníku v českých zemích. Ta se uskutečnila 26. května 1841, a to z Obříšství na Mělnicku právě do saských Drážďan. Tehdejší cestující totiž museli cestovat z Prahy vozmo právě do Obříšství, neboť tehdejší Vltava byla mezi Prahou a Mělníkem pro lodě takřka nesplavná. Délka cesty z Obříšství do Drážďan činila 170 km a trvala 12 hod., nazpět proti proudu hodin sedmnáct. Hned šestou jízdu parníku do Drážďan využil koncem června 1841 známý dánský pohádkář Hans Christian Andersen, který se tehdy vracel z Cařihradu. Tento se o své cestě parníkem Bohemia letmo zmiňuje ve svém cestopise Básníkův bazar.
Druhým důvodem pro letošní cestu parníku Vltava do Drážďan je pozvání saských kolegů k velkým oslavám 175 let vzniku Saské paroplavební společnosti. Oslavy potrvají dva dny a pražský kolesový parník Vltava se jich aktivně zúčastní. Poté se opět vydá na dvoudenní zpáteční cestu směr Praha.