Hlavní obsah

Parní lokomotiva Šlechtična v sobotu zastaví v Kralupech hned dvakrát

Novinky, Martin Tlustý
Aktualizováno

Stovky železničních fanoušků se v sobotu 21. dubna opět chystají na kralupské hlavní nádraží, na které opět po roce dorazí zvláštní Expresní vlak Svatý Jiří v čele s parní lokomotivou řady 475.1 zvanou Šlechtična.

Foto: Martin Tlustý

Každoroční příjezd nostalgického Parního expresu Svatý Jiří do Kralup vždy očekávají stovky nadšených železničních fandů a jejich ratolestí.

Článek

Nostalgický parní vlak pod názvem Expres sv. Jiří na čele s tažnou parní lokomotivou Šlechtična, alias podmokelskou Lízou 475 179, bude vypraven v sobotu 21. dubna v 8.50 hodin z pražského Braníka.

Přes Hlavní nádraží (09.12), Holešovice (09.31), Roztoky (09.45) a Libčice (09.54) poté zamíří do Kralup nad Vltavou (10.06), Nelahozevsi (10.40), Vraňan (10.51) a dále do Ctiněvsi na Řipskou pouť (11.18), odkud zamíří do cíle své cesty, kterým je již tradičně železniční muzeum ve Zlonicích (12.08), odkud se na cestu zpět vydá v 15.42 hodin.

V Kralupech, které jsou důležitou železniční křižovatkou, tento nostalgický vlak zastaví během cesty tam i zpět tradičně déle, a to kvůli nezbytnému zbrojení vodou.

Při cestě směrem z Prahy bude mít v Kralupech zastávku mezi 10.06-10.36 hodin, při zpáteční cestě Expres sv. Jiří v Kralupech opět zastaví mezi 17.17-17.37 hodin. Na Mělnicku při zpáteční cestě tento vlak dále ještě před Kralupy zastaví ve Vraňanech (16.47) a Nelahozevsi (17.09), zde však pouze pro rychlý nástup a výstup cestujících.

Zájemci o historickou železniční techniku jsou na kralupském nádraží maximálně vítáni, pořadatelé však naléhavě prosí zejména rodiče a prarodiče dětí, aby těmto věnovali zvýšenou pozornost především během jejich případného pohybu v kolejišti kolem lokomotivy a důsledně se řídili pokyny železničního personálu a staničního rozhlasu.

Lokomotivy řady 475.1 zvané Šlechtična patřily mezi československými strojvedoucími k těm nejoblíbenějším pro svoji vysokou spolehlivost. Lokomotivy tohoto typu vyráběné v letech 1947-1950 ve Škodě Plzeň byly osazovány dvouválcovým parním strojem o síle téměř 2000 koní.

Konstrukční rychlost těchto lokomotiv byla 100 km/h. K maximálnímu dojezdu přispíval velký čtyřnápravový tendr řady 935.0. Plně vyzbrojené lokomotivy vážily téměř 170 tun a jejich zásobníky pojaly až 32 kubíků vody a 14,5 tuny uhlí. Celkem bylo v Plzni vyrobeno 147 těchto velmi spolehlivých lokomotiv, a to ve třech sériích. U bývalých ČSD většinou setrvaly až do konce parní trakce v osmdesátých letech minulého století.

Související témata:

Výběr článků

Načítám