Článek
Nostalgický parní vlak pod názvem Expres sv. Jiří na čele s tažnou parní lokomotivou Bulík/Ušatá bude vypraven v sobotu 22. dubna v devět ráno z pražského Braníka.
Přes Hlavní nádraží (09.26), Holešovice (09.40), Roztoky (09.51) a Libčice (10.01) poté zamíří do Kralup nad Vltavou (10.10), Nelahozevsi (10.38), Vraňan (10:50) a dále do Ctiněvsi na Řipskou pouť (11.18), odkud pojede do cíle své cesty, kterým je již tradičně železniční muzeum ve Zlonicích (12.06), odkud se na cestu zpět vydá v 15.42 hodin.
Na zpáteční cestě Expresní vlak Svatý Jiří na Mělnicku zastaví ve Vraňanech (16.46) a v Nelahozevsi (17:05).
V Kralupech, které jsou důležitou železniční křižovatkou, tento nostalgický vlak zastaví během cesty tam i zpět, a to vždy na celých 20 minut. Při cestě směrem z Prahy bude mít v Kralupech zastávku mezi 10.10 – 10.34 hod., při zpáteční cestě Expres sv. Jiří v Kralupech opět zastaví mezi 17.12 – 17.33 hodin. Během obou kralupských zastávek bude lokomotiva parního expresu čerpat vodu, a to ze zásahové Tatry místních dobrovolných hasičů.
Zájemci o historickou železniční techniku jsou na kralupském nádraží maximálně vítáni, pořadatelé však naléhavě prosí zejména rodiče a prarodiče dětí, aby těmto věnovali zvýšenou pozornost především během jejich případného pohybu v kolejišti kolem lokomotivy a důsledně se řídili pokyny železničního personálu a staničního rozhlasu.
Lokomotivy řady 464.0 zvané Bulík nebo Ušatá patřily mezi strojvedoucími ČSD k těm nejoblíbenějším pro svoji vysokou provozní spolehlivost.
Lokomotivy tohoto typu byly vyráběny ke konci první republiky v letech 1933 - 1939, a to jak v pražské ČKD, tak ve Škodě Plzeň. Během těchto šesti let bylo v pražské ČKD vyrobeno hned 54 lokomotiv a ve Škodě Plzeň ještě dalších 22 kusů řady 464.
Provozní rychlost těchto lokomotiv byla až 90 km/h, v praxi však tyto prý dosahovaly bez potíží až stovky.
Plně vyzbrojené lokomotivy vážily lehce přes 114 tun a jejich zásobníky pojaly až 13 kubíků vody a 7 kubíků uhlí.
U bývalých ČSD tyto spolehlivé lokomotivy většinou setrvaly až do konce parní trakce v osmdesátých letech minulého století.
Zájemci o podrobnou historii lokomotivy se mohou podívat na stránky hradecké výtopny, zájemci o Řipskou pouť najdou příslušné detaily na webu pořadatelských Krabčic, drážní fandové si jistě rádi předem prostudují stránky železničního muzea ve Zlonicích.