Článek
Výstava Ostravské stříbrné poklady zblízka nabízí výsledky archeologických průzkumů na půdě města Ostravy.
Nejmladší nález byl vykopán v roce 2018 na Hulváckém kopci v lesoparku Benátky. Soubor 99 mincí, či jejich zlomků, zahrnuje především drobné mince z dob vlády Ferdinanda II, III. a Leopolda I.
„Nejstarší mincí v souboru je grešle z roku 1624 a nejmladší pak šestikrejcar Leopolda I. Většina mincí byla ražena ve slezských mincovnách. I když nebyly mince rozptýleny na velké ploše, je téměř jisté, že poklad není úplný a byl součástí většího celku,” informoval Zbyněk Moravec, archeolog Ostravského muzea.
Nalez mincí byl učiněn i v Ostravě-Muglinově v roce 1985 v prostoru skládky. Celkem bylo pro Ostravské muzeum získáno 122 kusů stříbrných mincí. Nejstarší mincí z nálezu je polský groš Zikmunda II. Vasy (1587-1632) ražený v roce 1623 v mincovně Bydgoszcz.
Dvě stě dvacet osm stříbrných mincí bylo nalezeno při demolici domu na rohu Dlouhé a Velké ulice v centru Moravské Ostravy v roce 1965.
„Nejmladší ražby pocházejí z roku 1623. Nejstaršími mincemi nálezu jsou pak pražské groše Vladislava II. (1471-1516). Z výše uvedených údajů můžeme usoudit, že k ukrytí mincí došlo pravděpodobně v roce 1623. V tomto roce musela Moravská Ostrava čelit, mimo jiných válečných událostí, i průchodu polských kozáků-lisovčiků. Morová epidemie pak udeřila s nebývalou silou v roce 1625. Mělo podlehnout na 500 obyvatel Moravské Ostravy,” uvedl Roman Bertha, historik Ostravského muzea.
Výstava Ostravské stříbrné poklady zblízka bude k vidění do 18. srpna.
Druhá výstava Fenomén cyklistika - začátek cyklistiky v Ostravě (1887-1951) byla otevřena vernisáží 27. června a potrvá do 26. srpna.
„Výstava Fenomén cyklistika, která je návratem do dob, kdy lidé ctili sportovního ducha, gentlemanství i vlastenectví, přináší poutavý příběh plný technické dovednosti, nadšení a inspirace pro časy nynější,” uvedla výstavu Karin Raszková z Kulturně sportovního spolku Elegant, jež je realizátorem projetu.
Výstava popisuje vznik jízdního kola v roce 1817 a jeho následný vývoj až do první poloviny 20. století. Blíže se zaměřuje na počátky cyklistiky v českých zemích, detailně pak vývojem ostravské cyklistiky, její první krůčky lze nalézt v 80. letech 19. století.