Hlavní obsah

Ostrava hledá provozovatele služby veřejného sdílení jízdních kol pro příští sezonu

Novinky, Josef Zajíc

Město Ostrava hledá na období od března do prosince 2020 provozovatele služby veřejného sdílení jízdních kol. Zájemci o provozování systému bikesharingu na území města Ostravy mohou podávat nabídky do 7. listopadu.

Foto: Josef Zajíc

Pilotní projekt bikesharingu v Ostravě zahájila firma Rekola.2018

Článek

V roce 2019 bikesharing v Ostravě provozuje společnost Nexbike. V roce 2018 systém v pilotním projektu zavedla firma Rekola.

Za dva roky si Ostravané i návštěvníci města Ostravy službu oblíbili a počty zapůjčených kol stoupají. Zatímco v prvním roce ujelo zhruba 16 tisíc uživatelů za necelých sedm měsíců provozu přes 130 486 kilometrů, v roce 2019 má 33 361 uživatelů na kontě od dubna do konce září celkem 405 180 kilometrů.

„Rozhodli jsme se, že ještě i pro příští rok budeme tuto službu podporovat formou finančního příspěvku na každou výpůjčku. O bikesharing je velký zájem. Ostravané jej považují za jednoduchý, rychlý a levný prostředek pro přepravu po městě, což je dobře. Pro mě to je navíc vítaným doplňkem k městské hromadné dopravě,” uvedla náměstkyně primátora města Ostravy pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Podle zadavatelů koncesi na provozování sdílených kol v Ostravě získá zájemce s výhodnější nabídkou. Místo pro odkládání stojanů budou nadále cyklostojany, které zajistí Magistrát města Ostravy.

V roce 2020 jich bude k dispozici 238 rozmístěných v lokalitách městských obvodů: Moravská Ostrava  a Přívoz, Slezská Ostrava, Petřkovice, Vítkovice, Mariánské Hory a Hulváky, Ostrava - Jih, Ostrava - Poruba. Nově v obvodech Nová Ves, Martinov, Plesná a Hrabová. Stojany poslouží nejen provozovatelům bikesharingu, ale také veřejnosti na krátkodobé odložení kol.

Koncese spočívá v tom, že kola opět dodá vybraný provozovatel, který také následně zajistí jejich opravy, redistribuci po městě a servis. Podmínkou je také mobilní aplikace, jejímž prostřednictvím se kola mohou zapůjčit. V době vrcholu sezony od června do září by mělo být k dispozici minimálně 900 kol, od března do května a od října do prosince 800 kol.

Statistiky roku 2019:

Z 337 650 výpůjček od dubna do konce září jich bylo bezmála 90 procent do patnácti minut, díky příspěvku města zdarma. Největší zájem o půjčování kol je v obvodu Moravská Ostrava a Přívoz a Porubě, které se na celkovém čísle podílejí 37 procenty.

Patnáct procent výpůjček se odehrálo v městském obvodu Ostrava - Jih. Nejvíce se využívaly stanice v Ostravě - Porubě na Hlavní třídě a u Duhy v Ostravě - Porubě, následně v centru Ostravy u obchodního a zábavního centra FORUM Nová Karolina, na Masarykově náměstí, na Prokešově náměstí, a v Komenského sadech. V městském obvodu Ostrava - Jih v ulicích Kotlářova, Cholevova a Svornosti.

Podle Petra Havránka, tiskového mluvčího MMO, ke konci měsíce září 2019 33 361 uživatelů najelo celkem 405 180 kilometrů, což znamená průměr na jednu jízdu je 1,2 km. Jeden zákazník si kolo půjčil 17krát - v roce 2018 to bylo 7krát. Ostravský rekordman v roce 2019 prozatím najel na sdíleném kole dohromady 727 kilometrů během 606 jízd.

Související témata:

Výběr článků

Načítám