Článek
Luxusní spoj, jehož oficiální celý název je Venice-Simplon Orient Express, je nehynoucí legendou. V minulosti spojoval Paříž s Istanbulem a cesta v něm byla synonymem romantiky a přepychu, ale také dobrodružství. Interiér dlouhých modrých vozů byl vybaven dřevěným nábytkem a vyzdoben díly mistrů té doby. Dřevořezby vytvořili přední francouzští umělci. Jídelní vozy nabízely ta nejlepší jídla a už tehdy každé kupé mělo umývadlo s teplou i srudenou vodou.
Nejinak je tomu v podstatě i dnes. Dnes však vlak provozuje firma, která jím pořádá poznávací zájezdy Evropou. Tras i destinací je několik, jedna z nich vede i našim územím. Je to trasa Benátky-Praha-Paříž, kdy souprava zastaví ve Vídni, Břeclavi, v Praze na Smíchově, kde stojí dva dny, zatímco cestující jsou ubytováni v nějakém hotelu v Praze, poté pokračuje do Plzně, Chebu a přes Německo do Francie, kde v Paříži na Gare d´ Est svou cestu po pěti dnech ukončí.
Vlak má původní podobu, vozy jsou kompletně zrestaurovány, takže se neliší od dob své slávy. Souprava má 17 vozů,(3 restaurační, 1 barový, 2 služební a 11 lůžkových vozů), o pohodlí cestujících se stará 40 lidí. Celková délka soupravy i s lokomotivou (přes naše území vlak vedla Škoda 380) je bezmála půl kilometru a maximální možná rychlost 140 km/h, váha celého vlaku je zhruba 1000 tun.
Jízdné na všech trasách je v Eurech a není žádnou levnou záležitostí-nejlevnější jízdenku lze pořídit okolo 700 EUR a na nejdelší trasu s Istanbulu do Paříže dokonce až kolem 3 tisíc EUR. Hlavní však je historická hodnota vlaku a to, že jeho duch stále žije - a že je možné jej občas spatřit i u nás, no ne?
Na fotografiích je zachycen při průjezdu zastávky Bílovice nad Svitavou v Jihomoravském kraji.